Zdravé raňajky

O tom, že raňajky sú základným jedlom dňa, ste už isto čo to počuli. Možno ste ale netušili, prečo je tomu tak. Čím sú raňajky tak výnimočné? Ako vplývajú na náš organizmus? A prečo sú teda také dôležité?

Každý detský lekár Vám povie o blahodárnych účinkoch raňajok na detský organizmus. Jeho telesný a psychický vývoj je totiž priamo závislý od pravidelného príjmu potravy. Vynechávanie ranného prísunu jedla môže vo fáze vývoja spôsobiť množstvo defektov. Navyše niekoľko štúdií potvrdilo závislosť medzi pravidelným raňajkovaním detí a lepšími výsledkami pri testovaní v škole, dokonca sa potvrdilo, že deti, ktoré vynechávajú raňajky chýbajú v škole častejšie a sú dokonca lenivejšie.

Čo sa týka dospelých ľudí, platí, že vplyv pravidelného ranného prísunu výživy je rovnako dôležitý ako u detí. Náš organizmus potrebuje totiž palivo, ktoré bude hnať jeho mozog. Mozog následne vysiela správy do každej časti organizmu a zabezpečuje jeho správny chod a fungovanie. Je nutné si uvedomiť, že po prebudení z nočného spánku, počas ktorého fungovalo naše telo bez prísunu energie, je množstvo cukru v krvi na pomerne nízkej úrovni. Toto spôsobuje našu rannú malátnosť a podráždenosť. Ak vynecháte raňajky, pripravte sa na to, že sa môžete cítiť zle, Vaša koncentrácia bude na minime a riešenie každej úlohy v práci Vám zaberie viac času.

Chudneme s raňajkami

Pre množstvo ľudí, ktorí vynechávajú raňajky, je argumentom ich chudnutie či diéta. Opak je však pravdou. Tým, že ochudobníte svoje telo od ranného prísunu energie ubližujete svojmu metabolizmu a máte sklony k obezite. Vynechávaním raňajok komplikujete proces kontroly hmotnosti, nakoľko budete mať počas dňa tendenciu maškrtiť a pochutnať si na “niečom malom” pred obedom, prípadne na obede zjesť oveľa väčšie porcie jedla než ostatní. Je však dôležité uvedomiť si, že nie sú raňajky ako raňajky, že nie všetko, čo ráno zjete a vypijete, môže Váš organizmus skutočne nakopnúť.

Raňajky sú ten správny štart každého dňa. Okrem posilnenia Vášho tela a zlepšenia koncentrácie je to výborný spôsob nápravy metabolizmu. Niekoľko štúdií vo svojich záveroch deklarovalo, že raňajkovanie napomáha človeku byť ostražitejším a pozitívnejšie naladeným počas celého dňa. Ale čo sú to vlastne zdravé raňajky? Ako by mali ale vyzerať?

Zdravé raňajky

Zdravé raňajky by mali obsahovať najmä proteíny a vlákninu. Táto kombinácia Vám pomôže vydržať sýty až do obeda. Vhodným zdrojom proteínov sú napríklad nízko tučné mliečne výrobky či chudé mäso alebo vajcia. Vlákninu nájdete v ktoromkoľvek ovocí či zelenine alebo celozrnnom pečive.

Vyhýbať by sme sa mali však niekoľkým jedlám, najmä tým, ktoré obsahujú veľké množstvo cukru, nasýtených tukov, kalórií a sodíka. Z ranného jedálnička vylúčte presladené cereálie, ktoré sú len obyčajnou zásobárňou kalórií. Ak sa po raňajkách cítite veľmi unavení, pravdepodobne ste zjedli príliš veľa cukru. Z rovnakého dôvodu sa vyhýbajte aj rannej konzumácií cestovín. Neodporúčame siahať ani po smažených raňajkách a prehnanom množstve kofeínu.

Ak na raňajkovanie nemáte príliš času, siahnite aspoň po nízkotučnom jogurte. Dochuťte si ho ovocím. Prípadne si spravte celozrnný toust so syrom a vychutnajte si ho pri pohári ovocného džúsu bez cukru. Doprajte si čerstvý ovocný šalát alebo ovocný koktail. Stále populárnejšími sú aj ranné smoothies, ktoré si môžete pripraviť z ovocia, či zeleniny.

Nič nepokazíte ani miskou cereálií s mliekom, dávajte si však pozor, aby ste nekúpili také, ktoré obsahujú veľa cukru. Ak máte chuť, uvarte si ovsenú kašu.Vedeli ste, že jedno vajce obsahuje len 75 kalórií? Dajte si ho pokojne aj na raňajky. Z času na čas si môžete dopriať aj sladkú palacinku.

Variácií je naozaj nespočetne veľa, ak sa posnažíte, nájdete ich mnoho i na internete, spolu s receptami. Veríme, že ak človek chce, dokáže si pripraviť skvelé zdravé raňajky, ktoré ho nasýtia a dodajú mu správny štart dňa. Tak prečo neskúsiť už zajtra?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *