Je chodenie naboso zdravé? Chôdza naboso v prírode, v zime, po snehu – účinky

V detstve nás rodičia napomínali: Nebehaj po dome bosý! A odkedy sme sa vôbec naučili kráčať, stále nám bolo vnucované nosenie obuvi. Je to logické – obuv nás chráni pred nezrovnalosťami povrchu či chladom. No aj napriek tomu jestvuje množstvo zástancov chodenia naboso, a to aj v zime a po snehu.

Zdravotné benefity chôdze naboso

Aké má chôdza naboso účinky, ako s ňou začať a je vhodná aj pre deti? Povieme si v nasledujúcich riadkoch.

Ak si chcete vyskúšať chôdzu naboso, avšak nechcete chodiť úplne bosí, môžete vyskúšať barefoot obuv.

Chodenie naboso je nám prirodzené

Topánky môžeme pokladať za vynález ľudstva, ktorý je síce medzi nami už dlhšiu dobu, no generácie ľudí vyrastali a žili bez nich. Topánky majú svoje opodstatnenie – v lete sa nespálime na rozhorúčenom asfalte, v lese nás nedopichá ihličie, v zime predídeme omrzlinám a takto by sme mohli pokračovať. Avšak aj chôdza naboso má svoje čaro.

V prvom rade je chodenie naboso človeku prirodzené. Keď sa dieťa učí chodiť, nenasadíme mu hneď topánky. Skúša sa postaviť na vlastné nohy, pretože dotyk chodidiel a zeme mu umožní lepšie vnímať povrch, jeho nezrovnalosti a tvrdosť. Priamym kontaktom so zemou začína vnímať svoju stabilitu, snaží sa udržať rovnováhu. Až neskôr, keď zvládne chôdzu, mu nasadíme topánky a trváme na tom, aby ich nosilo neustále.

No je nosenie obuvi nonstop nevyhnutné? Veď bez nich predsa ľudia žili niekoľko desiatok tisíc rokov. Nuž, výskumníci sa pozreli aj na chôdzu naboso. Profesor Daniel Lieberman z Harvardskej univerzity so svojím tímom vyskúmal, že pri výlučnom chodení naboso človeku stvrdne pokožka chodidiel a vytvoria sa na nej mozole. Tieto zmeny však nie sú prekážkou, práve naopak. Pokožka spevnie a nahradí podrážku topánky a podobne fungujú aj mozole – ich funkcia je čisto ochranná. Zároveň zostávajú chodidla dostatočne citlivé na to, aby si človek chôdzu uvedomoval a neobmedzil tak signál, ktorý sa pri chôdzi má vysielať z chodidiel do mozgu.

Zdravotné benefity chodenia naboso

  • Posilníte imunitný systém. Chôdzou naboso v prírode si môžete jednoducho načerpať elektróny zo zeme, ktoré podporia oslabený imunitný systém, naštartujú protizápalové procesy a pomôžu odbúrať chronickú únavu a vyčerpanie.
  • Zlepšíte chôdzu a stabilitu. Našľapovaním na bosé chodidlá získate lepší prehľad o charaktere povrchu, čím sa vám zlepší rovnováha a stabilita. Zároveň sa vám zlepší vnímanie vlastného tela a citlivosť chodidiel.
  • Zapojíte viac svalov. Pri chôdzi naboso pocítite rozdiel medzi kráčaním v topánkach a bez nich. Zistíte, že našľapujete inak, zapájate iné svaly a kostičky chodidla, čím ich posilníte a zároveň posilníte aj chrbticu.
  • Podporíte zdravie srdca a ciev. Štúdie ukazujú, že chôdza naboso môže zlepšiť cirkuláciu krvi, regulovať vysoký krvný tlak a podporiť tak celkové zdravie kardiovaskulárnej sústavy.
  • Vyvetráte si nohy. Pravidelná chôdza naboso pomôže tým, ktorých trápia rôzne plesne na chodidlách. V topánkach sa totiž udržiava vlhkosť a v takom prostredí sa huby a plesne množia jedna radosť. Voľné chodidlá tak vaše nohy ocenia.

Chodením naboso si zlepšíte chôdzu a stabilitu

  • Urobíte prvý krok k otužovaniu. Súčasťou otužovania nie sú len studené sprchy, ale aj chôdza naboso. Zlepší sa vám tak odolnosť voči chladu, termoregulácia a lepšie budete znášať výkyvy počasia.
  • Prekrvíte studené nohy. Kto by to povedal, že na studené nohy môže pomôcť chôdza na chladnom povrchu či dokonca snehu. Je to však tak – práve chlad pomôže zlepšiť reguláciu krvi v nohách a tak aj zvýšiť ich teplotu.
  • Zrelaxujete aj po psychickej stránke. Chodenie naboso po tráve, v prírode, je vynikajúcim spôsobom, ako znížiť stres, nervozitu a úzkosti. Pri chôdzi sa totiž sústredíte na každý krok, napojíte sa na zem, prírodu a aspoň na krátky čas odľahčíte zaneprázdnenú myseľ.
  • Bude sa vám lepšie spať. Kontakt so zemou, s trávou, prírodou, pomôže nielen načerpať zo zeme elektróny, ale pomôže aj zosúladiť a znormalizovať denný a nočný rytmus, ktorý má na starosti náš režim spánku a bdenia, vďaka čomu zaspíme skôr a lepšie sa vyspíme.
  • Môžete posilniť zrak. Pri reflexných masážach sa zrak posilňuje stáčaním bodov na chodidlách, pretože práve tam sa nachádza bod očí. Chôdza naboso je akousi masážou chodidiel, kedy sa tieto body stláčajú a tým pádom sa posilňuje aj náš zrak.

Nevýhody a možné nebezpečenstvá

Vyzuť si topánky a stráviť bez nich celý deň nie je len tak. Chôdza naboso sa neodporúča vždy a za každých okolností. Ovplyvňuje ju niekoľko faktorov. V prvom rade ide o vek. Čím neskôr s chôdzou naboso človek začne, tým viac by mal byť opatrný. Starším ľuďom sa dokonca neodporúča – chodidlá sú zvyknuté na topánky, pokožka je krehkejšia, citlivejšia, preto sú náchylnejší na zranenia, opotrebovanie kĺbov a ďalšie nástrahy.

Na druhej strane máme deti, ktoré sú flexibilnejšie, nohy sa im ešte len vyvíjajú. Pri prvých krôčikoch im chôdza naboso len a len prospeje, zvýši sa citlivosť chodidla a stabilita. Vývoj chodidiel však treba starostlivo sledovať, pretože práve v detstve sa nohy formujú, a u detí, u ktorých sa klenba nevyvíja správne, je potrebné poradiť sa s lekárom, ktorý odporučí špeciálnu obuv pre správny vývoj chodidla.

Ďalším faktorom je prostredie. Ak s chôdzou naboso len začínate, vyhnite sa chladnému prostrediu a nepriaznivým podmienkam. Topánky nás v chlade chránia práve pred omrzlinami, keď sa pokožka stane citlivejšia na popraskanie a poranenie. Je potrebné vyhnúť sa aj vlhkému prostrediu, kde by sa mohli vyskytnúť baktérie, plesne a infekcie.

Chôdza naboso nie je vhodná pre každého

Zvážte aj povrch. Neodporúča sa chodiť po tvrdom povrchu naboso – najmä tvrdé podlahy z dlaždíc, parkety, ale aj chodníky a už vôbec nie asfaltová cesta. Nohy vás nielen budú bolieť, ale na tvrdých a drsných povrchoch si môžete úplne zodrieť pokožku chodidiel. Športovanie takisto nie je vhodné vykonávať naboso (pokiaľ si to cvičenie vyslovene nevyžaduje, napr. joga a pilates). Bez topánok by ste nemali behať, skákať ani vykonávať aeróbne a vysokointenzívne cvičenia.

V neposlednom rade chôdzu na boso zvážte, ak patríte k rizikovým skupinám a vaše nohy sú na poranenia citlivejšie a náchylnejšie. Zraniteľnou skupinou sú napríklad diabetici, ktorých pokožka nôh je suchšia a citlivejšia, vyžaduje si pravidelnú starostlivosť a má vyššiu pravdepodobnosť výskytu kožných ochorení, ktoré sa hoja dlhšie a s komplikovanejším priebehom.

Ako začať s chodením naboso?

Začať s chodením naboso nie je vôbec komplikované, dôležité je však nepreceniť svoje schopnosti, počúvať vlastné telo a riadiť sa heslom menej je viac.

  1. Na začiatok to neprežeňte. Chybou je vybrať sa hneď na dlhú prechádzku či stráviť celý deň v prírode bez obuvi. Spočiatku vám postačí pár minút z vašej bežnej prechádzky. Vyberte sa niekam, kde viete, že je mäkký a bezpečný povrch, ako piesočná pláž alebo trávnatá lúka. Počas prechádzky sa na 10 – 20 minút vyzujte a skúste, či je táto chôdza pre vaše nohy príjemná.
  2. Naplánujte si, kam pôjdete. Spočiatku je dobré vybrať sa na známe miesto – napríklad u vás doma na dvore, na lúke, k potoku a podobne. Ide o to, že na mnohých, aj prírodných miestach, číha množstvo nástrah v podobe odpadkov, pichľavých rastlín, ostrých kamienkov či ihličia. Dbajte na to, aby ste sa takýmto miestam vyhli a vopred si zistite kvalitu povrchu.
  3. Vždy majte po ruke alternatívu. Na prechádzku sa nevyberte úplne bez obuvi. Topánky hoďte do tašky alebo poneste v rukách. Nikdy totiž neviete, či sa vám nepodarí pokožku chodidiel podráždiť alebo zraniť, môžete natrafiť na neočakávané podmienky (premočená pôda) a podobne. Preto majte v rukách vždy zálohu.
  4. Skúste aktivity vyžadujúce si bosé chodidlá. Takými aktivitami sú strečingové cvičenia, joga, pilates, balančné cvičenia a niektoré bojové športy. Pri takýchto aktivitách prehĺbite citlivosť chodidiel, zlepšíte si rovnováhu, rozhýbete prsty na nohách a zistíte, ako na chodidlá správne dopadať.
  5. Aj v dome si dajte pozor na povrchy. Začiatočníckou chybou je chodiť bez obuvi neustále, a to aj v dome, kde sú tvrdé povrchy, parkety a dlaždice. Skúste si to však najprv na mäkšom povrchu, akým je koberec (nie príliš mäkký) alebo podložka na jogu. Z tvrdých podláh vás v prvom rade rozbolia chodidlá a zároveň získate nesprávne návyky.
  6. Chodidlá môžete otužovať aj doma. Ak si chcete čas prechádzok naboso predĺžiť až do neskorej jesene, začnite s otužovaním. Nemyslíme tým studené sprchy (aj keď tie sú pre organizmus veľmi prospešné), ale začnite zvykať chodidlá na chlad. Ak nosíte hrubé ponožky, vymeňte ich za tenšie, tenké ponožky zas na nejaký čas vyzujte. Nohy sa tak postupne budú zvykať na chlad a vy zistíte, že aj v zime vám postačí menej vrstiev.
  7. Skúste si barefoot obuv. Ak sa vám chodenie naboso zapáči, nemusíte začať chodiť všade bosí – predsa len, nie je to spoločensky vždy vítané. Výbornou alternatívou je barefoot obuv – teda topánky s takou tenkou podrážkou, že budete mať pocit chodenia naboso. Dnes je už trh plný rôznych modelov, na každý deň do práce, k nohaviciam aj sukniam, sandále, členkové čižmy, čižmy na zimu... Skrátka, je si z čoho vyberať.


Autor článku

 Stanislava Havrilová

Moje záľuby sa vždy točili okolo kreatívnych činností a jazyka. Bavilo ma kresliť, maľovať, písať a učiť sa cudzie jazyky. Aj to ma doviedlo k...


Pridať komentár

V tejto kategórií nájdete aj:

Starostlivosť o kožu pri diabete, najčastejšie ochorenia, domáca lekárničkaStarostlivosť o kožu pri diabete, najčastejšie ochorenia, domáca lekárnička

Diabetici trpia kožnými ochoreniami omnoho častejšie než ktokoľvek iný. Starostlivosť o pokožku by mala byť prioritou každého diabetika. V tomto článku sa dozviete, ako by sa mali o...

Je zdravé a bezpečné darovať krv? Podmienky, výhody, regenerácia po darovaní krviJe zdravé a bezpečné darovať krv? Podmienky, výhody, regenerácia po darovaní krvi

O zdravotných benefitoch darovania krvi, ale aj o tom, kto a kde môže krv darovať a ako sa na darovanie krvi pripraviť, sa dozviete v článku.

Saunovanie v tehotenstve, počas choroby, počas menštruácie – ako často, postup, výhodySaunovanie v tehotenstve, počas choroby, počas menštruácie – ako často, postup, výhody

Aký vplyv má saunovanie na organizmus, pre koho nie je sauna vhodná a ako sa obliecť do sauny? To všetko a viac prezradíme v tomto článku.