Detoxikácia organizmu – strava, vhodné produkty, vedľajšie účinky. Ako vplýva na chudnutie?

Cítite sa slabí a neustále unavení? Trápi vás stres, časté ochorenia a výkyvy telesnej hmotnosti? Možno aj u vás nastal čas na detox.

Detoxikácia organizmu vodou

Detox spočíva v dočasnom odľahčení organizmu úpravou stravy a pitného režimu. Výsledkom je vylučovanie toxínov z tela, očista organizmu a často aj chudnutie.

Obľúbené knižné tituly o detoxikácii

Čo je detox a prečo je potrebný?

Už zo samotného slova detox, alebo detoxifikácia, vyplýva, že ide o zbavovanie sa toxínov. Pre naše telo je to prirodzený proces – pečeň, obličky a ďalšie orgány dennodenne filtrujú toxíny, neutralizujú chemikálie a zbavujú sa znečisťujúcich látok, ktoré sa do tela dostávajú prostredníctvom potravy, tekutín i vzduchu a vplyvom prostredia.

Ak však žijeme v priemyselnom prostredí so znečisteným vzduchom, každodenne prijímame potravou rôzne konzervanty, farbivá, pesticídy a chemikálie, na pokožku a vlasy si nanášame radu syntetických prípravkov a často konzumujeme rôzne lieky či doplnky výživy – naše telo môže byť toxínmi doslova zahltené. Podstatou detoxu je na niekoľko dní telu od týchto toxických látok odľahčiť.

Detox spočíva v krátkodobej zmene stravovacích návykov, najčastejšie po dobu 1 – 2 týždňov, no mnohí volia krátkodobejšie, 1- až 3-dňové detoxy alebo naopak, niekoľkotýždňovú zmenu. Jestvuje niekoľko druhov detoxov podľa striktnosti obmedzenia potravy. Sú kúry, počas ktorých sa smú konzumovať len ovocné a zeleninové šťavy, iné povoľujú aj polievky a ovocie a zeleninu. Najčastejšie ide o obmedzenie chemicky spracovaných produktov zo stravy, polotovarov, fastfoodu, mliečnych výrobkov a mäsa.

V zásade však platí, že čím striktnejší detox je, tým kratšiu dobu sa vykonáva. Napríklad pokiaľ sa rozhodnete pre konzumáciu len čajov a ovocných štiav, kúra by nemala presiahnuť niekoľko dní. Ak siahnete po kúre, ktorá odporúča vegánsku stravu a odstránenie chemicky spracovaných výrobkov, vtedy je možné detox dodržiavať aj niekoľko týždňov (ak je v strave dostatok mikro- a makronutrientov).

Zástancovia detoxu tvrdia, že pravidelným podstupovaním detoxifikačnej kúry je možné:

  • zbaviť telo toxínov, chemikálií a ďalších nežiaducich látok
  • stimulovať činnosť pečene
  • zlepšiť cirkuláciu krvi
  • odstrániť únavu
  • odľahčiť orgánom

Kedy je najvhodnejší čas na detox

Za najvhodnejšie obdobie na detoxifikáciu organizmu sa považuje jar. Ide o obdobie, kedy sa po zime tešíme z dlhších dní, máme viac svetla, príroda sa prebúdza a s ňou aj my. Často sa pustíme do jarného upratovania, máme potrebu očisty a resetu, začíname sa v strave zbavovať ťažkých, tučných jedál a volíme zdravšie, čerstvé alternatívy. Práve obdobie prechodu z jedného ročného obdobia na druhé je skvelou príležitosťou dopriať si detox.

Očista organizmu pomocou zeleninových štiav

Ďalším vhodným obdobím je prelom jari a leta, či leto samotné. Je to obdobie tepla, kedy prirodzene prahneme po čerstvej, šťavnatej potrave, množstve ovocia a zeleniny, pričom ťažká strava nás neláka. V tomto období je prirodzene dostupné zrelé sezónne ovocie a zelenina, ktoré je najlepšie zadovážiť si z lokálnych zdrojov. A keďže je teplo a naše telo nespotrebuje toľko energie zahrievaním organizmu ako v zime, dokážeme sa lepšie prispôsobiť kalorickému deficitu, ktorý počas očisty vzniká.

Naopak, nevhodným obdobím na detox je zima. Chladné počasie, nedostatok slnka, dlhodobý pobyt vo vnútri a možné virózy v nás zas vzbudzujú pocit, že si chceme dopriať kaloricky ťažšie jedlá, ktoré nás na dlho zasýtia, pomôžu bojovať s virózami, zahrejú nás a zlepšia náladu. Trápiť sa v tomto období detoxom a kalorickým deficitom by na nás nemuselo mať podobný radostný pocit z očisty, aký detox vyvoláva na jar a v lete.

Vyberáme z nášho katalógu

Pozrite si viac produktov z kategórie detoxikácia a očista organizmu

Znamenia, že si telo detox pýta

  • Cítite sa neustále unavení, ani po 8-hodinovom spánku sa necítite oddýchnutý
  • Máte nedostatok energie, resp. sa rýchlo unavíte
  • Často trpíte bolesťami hlavy
  • Točí sa vám hlava
  • Myslenie vám ide pomalšie, zabúdate
  • Ste často a ľahko podráždení
  • Vaše trávenie nie je to, čo bolo – cítite tlak, plnosť, záhu, trápi vás plynatosť či nepravidelné vylučovanie
  • Máte problém večer zaspať a ráno zase vstať
  • Trápia vás kožné problémy, svrbenie, vyrážky
  • Naberáme hmotnosť

Čo je a nie je počas detoxu vhodné

Ako sme už uviedli, jestvuje niekoľko druhov detoxikačných kúr, niektoré sú kratšie a striktnejšie, iné trvajú dlhšie a majú menej obmedzení. V tejto časti si však povieme, čo je a nie je vhodné konzumovať vtedy, ak sa rozhodnete pre stredne dlhý detox, trvajúci 1 až 2 týždne.

Vhodné:

  • Ovocie a zelenina – tieto potraviny sú pre detox ideálne. Doprajte si ich surové, na pare alebo uvarené vo vode, nie v polotovaroch. Výborné sú aj ako šťavy a smoothies.
  • Polievky a obilné kaše – tento druh stravy organizmus zahreje, dodá energiu a najmä množstvo živín. Nebojte sa vyskúšať ľahké zeleninové vývary aj na raňajky.
  • Zvýšený pitný režim – počas detoxu vypite viac tekutín než zvyčajne, minimálne 2,5 l. Piť môžete vodu, bylinné čaje, kvalitné minerálne vody.
  • Pestrec mariánsky – táto bylina má výborné detoxifikačné vlastnosti, stimuluje pečeň a prečistí črevá. Dá sa konzumovať priamo, no môžete si z neho pripraviť aj nápoj.
  • Vláknina – je dôležitá pre pravidelné vylučovanie, no dodáva aj pocit sýtosti. Nachádza sa v ovocí a zelenine, najmä v šupke, ale dá sa aj zakúpiť v rôznych podobách, napr. psyllium.
  • Antioxidanty – tieto látky majú silné detoxikačné účinky. Patria k nim najmä vitamíny A, E a C, selén a ďalšie mikronutrienty nachádzajúce sa vo varenej mrkve, ľanových a chia semienkach, zelenom čaji, paprike, paradajke... no skrátka v strave bohatej na rozmanitú zeleninu a ovocie.
  • Olivový olej – v strave je dôležité prijímať aj tuky, najlepšie rastlinné. Olivový olej pomáha tiež zlepšiť trávenie, preto je vhodné pridať lyžičku oleja do šalátu alebo polievky.
  • Probiotiká a prebiotiká – tieto látky sa postarajú o to, aby trávenie fungovalo hladko. Probiotiká získate z fermentovaných výrobkov, kyslej kapusty či miso pasty, prebiotiká zas z cesnaku, cibule, banánov či paradajok.
  • Ľahká fyzická aktivita – pomôže vám zapotiť sa a vylúčiť z tela toxíny, naštartuje trávenie, pomôže peristaltike čriev a zlepší nežiaduce príznaky detoxu. S potením pomôže aj sauna, ktorá sa počas detoxu odporúča.
  • Zmena prostredia – keďže toxíny sa do tela dostanú aj tým, čo dýchame, najmä ak žijeme v priemyselnom meste, zmena prostredia vám prospeje. Vyjdite si do lesa, do hôr, k vode a ak sa vám pošťastí, tak pobyt pri mori či v soľnej jaskyni má naozaj blahodarné účinky.

Vhodné potraviny počas detoxu

Nevhodné:

  • Alkohol a cigarety – alkohol je veľmi zaťažujúci pre pečeň, ktorá kvôli nemu musí filtrovať množstvo toxínov, cigarety sú zas obrovskou záťažou pre pľúca.
  • Cukor – táto potravina je tiež v istom zmysle drogou, vytvárame si na ňu závislosť a ak sa ju pokúsime obmedziť, pocítime bolesti hlavy, podráždenie, nevoľnosť a ďalšie abstinenčné príznaky.
  • Mäso a mliečne výrobky – cieľom detoxu je konzumovať ľahšie stráviteľné potraviny, ktoré odľahčia organizmus. Preto sú práve mäso, vnútornosti, mäsové výrobky, vajcia, mlieko a mliečne výrobky počas kúry nevhodné.
  • Chemicky spracované jedlo, fastfood – ak nahliadnete do zloženia potraviny, ktorú sa chystáte zjesť, a zloženie obsahuje ingrediencie na niekoľko riadkov, z ktorých množstvo ani nepoznáte, vedzte, že ide o potravinu nabitú zbytočnými farbivami, É-čkami a chemickými látkami.
  • Nadmerné solenie – soľ a jej prehnaná konzumácia vedie k zadržiavaniu vody v tele, zvyšuje tlak, podporuje nafukovanie a je záťažou pre obličky a pečeň. Soliť by ste preto mali s mierou.
  • Ponocovanie a stres – detox je vhodný v období, keď si skutočne môžete dopriať čas pre seba. Ak máte v práci veľa stresu a kvôli skorému rannému vstávaniu sa nevyspíte, skúste si detox dopriať počas víkendu, aby ste si skutočne mohli oddýchnuť.

Okrem diétnych opatrení je detox vhodnou dobou na očistu aj v iných oblastiach života. Je to čas, keď je potrebné sa stíšiť, stráviť nejaký čas sám so sebou, navnímať svoje telo, to, čo mu vyhovuje a čo mu prekáža. Vyhnite sa stresu, konfliktom a negatívnym emóciám. Ak je to čo i len trochu možné, obmedzte internet, televíziu a mobil – rozsvietené obrazovky máme totiž pred sebou neustále. Mnohí ani netušia, že vyvolávajú nespavosť, úzkostné pocity či poruchy koncentrácie.

V rámci kozmetiky obmedzte všetky výrobky, ktoré sú chemicky spracované a siahnite po bio šampónoch a mydlách, namiesto krémov a balzamov siahnite po bambuckom masle či argánovom oleji. Pri upratovaní odložte Savo a siahnite po prírodných produktoch. Veľakrát postačí ocot či sóda bikarbóna. A čo najviac času strávte v prírode, na čerstvom vzduchu a s pozitívnymi ľuďmi.

Nežiaduce účinky detoxu

Keďže počas detoxu nastáva radikálna zmena spôsobu stravovania, odrazí sa to aj na vašom tele. Tieto prejavy sú však dočasné a signalizujú, že telo sa zbavuje toxických látok.

  • Podráždenosť, zhoršená koncentrácia – sú krátkodobé prejavy, ktoré môžete zlepšiť príjmom sacharidov z ovocia
  • Bolesti hlavy – môže ich zlepšiť pitie vody, do ktorej si pridajte štipku soli
  • Hnačka, zápcha či plynatosť – telo si potrebuje zvyknúť na rastlinnú stravu
  • Hlad – nižší príjem kalórií spôsobí aj nepríjemné pocity hladu
  • Zhoršenie kvality pleti – možné vyrážky, kvôli vylučovaniu toxínov
  • Redukcia hmotnosti – aj keď pre mnohých žiaduca, ide skôr o vedľajší účinok, ktorý nemá byť cieľom detoxu, pretože ide o krátkodobý jav

Vyberáme z nášho katalógu

Pozrite si viac produktov z kategórie detoxikácia a očista organizmu

Pre koho nie je detox vhodný

Aj keď detox má na telo ozajstné očisťujúce a ozdravné účinky, nie je vhodný vždy a pre každého. Detox znamená výrazne znížený príjem kalórií po dobu niekoľkých dní. Dostatok energie však telo potrebuje práve vtedy, ak bojuje s nejakým ochorením. Detox neskúšajte počas chrípky, nádchy, virózy alebo akéhokoľvek iného ochorenia. Takisto sa mu vyhnite pri niektorých chronických ochoreniach, najmä pri poruchách príjmu potravy, rakovine, ochoreniach pečene a obličiek, žalúdočných ochoreniach a podobne. Pred začatím detoxikačnej kúry sa poraďte s lekárom, ak trpíte akýmkoľvek chronickým ochorením. Kvôli obmedzeniu príjmu kalórií nie je detox vhodný ani pre tehotné a dojčiace ženy.

Záverečné zhrnutie

Detox je v dnešnej dobe vítaný spôsob, ako sa aspoň na krátku dobu zamerať na to, čo je pre naše telo a myseľ dobré a čo nám škodí. Žijeme vo svete, kde sme toxickými a chemickými látkami doslova zaplavení – prijímame ich z ovzdušia, jedla, nápojov, kozmetiky, prípravkov a celkového prostredia. Preto je očistná kúra vhodnou prestávkou, počas ktorej odľahčíme pečeni, obličkám i ďalším orgánom.

Ak sa rozhodnete detox podstúpiť, uistite sa, že do toho idete z tých správnych dôvodov. Redukcia hmotnosti je síce sprievodný jav, no nie je trvácny. Veríme, že lákavejšími dôvodmi sú jasnejšia myseľ, čistejšia pleť, zdravšie orgány, odľahčené trávenie či skúška niekoľkodňového vystúpenia zo svojej komfortnej zóny.

Zobraziť produkty v kategórií:


Autor článku

 Stanislava Havrilová

Moje záľuby sa vždy točili okolo kreatívnych činností a jazyka. Bavilo ma kresliť, maľovať, písať a učiť sa cudzie jazyky. Aj to ma doviedlo k...


Pridať komentár

V tejto kategórií nájdete aj:

Ako odhaliť zápal v tele: test na zápal v tele, ako dlho trvá, ako ho liečiť bez antibiotíkAko odhaliť zápal v tele: test na zápal v tele, ako dlho trvá, ako ho liečiť bez antibiotík

Chronický zápal môže v tele pôsobiť roky bez toho, aby sme si jeho prítomnosť vôbec uvedomili. Je dôležité vedieť, ako odhaliť zápal v tele, aké má príznaky aj ako sa zápal lieči.

Inzulínová pumpa – zavedenie, cena. Kto má nárok na inzulínovú pumpu, prepláca ju poisťovňa?Inzulínová pumpa – zavedenie, cena. Kto má nárok na inzulínovú pumpu, prepláca ju poisťovňa?

Keďže ide o pomerne častú chorobu, existujú isté metódy, ktoré pomáhajú pacientovi lepšie znášať a kontrolovať ochorenie tak, aby nenastali komplikácie. Pri cukrovke I. typu je to...

Karpálny tunel – príznaky, diagnostika, liečba, prevencia + cviky na karpálny tunelKarpálny tunel – príznaky, diagnostika, liečba, prevencia + cviky na karpálny tunel

Máte sedavé zamestnanie, často a dlhodobo pracujete s myškou a klávesnicou? Trápi vás brnenie v prstoch, opuch či bolesť zápästia? Môže ísť o syndróm karpálneho tunela.