Hroznový olej na pleť i vlasy – dávkovanie, použitie, cena, skúsenosti

Hroznový olej – zázrak alebo podfuk? Tak, ako iné rastlinné oleje, môžeme aj ten hroznový nepochybne zaradiť medzi zdravé a prospešné výrobky. Na druhej strane je zbytočné mu pripisovať priam nadpozemské vlastnosti.

Hroznový olej – použitie, skúsenosti

Pozrite sa, čo hroznový olej skutočne dokáže, a v čom vám až tak nepomôže.

Obľúbené hroznové oleje

Ako sa vyrába hroznový olej

Hroznový olej sa vyrába zo semien hrozna, ktoré oficiálne patria k vedľajším produktom vinárskeho priemyslu, takže ho vlastne môžeme pokladať za veľmi ekologickú potravinu. Napríklad populárny olivový olej sa vyrába zo samotných olív, nie z kôstok. Komerčne vyrábané hroznové oleje sú spracúvané vo fabrikách, kde sú semená rozdrvené, a na ich rozpustenie sú mnohokrát používané rozpúšťadlá a iné chemické látky.

Tieto výrobky teda nepatria k tým najkvalitnejším a najzdravším. Ak chcete, aby si hroznový olej skutočne zanechal všetky svoje benefity, mali by ste si kupovať výrobky lisované za studena. Tie sú síce drahšie a u nás na ne nenatrafíte v každom supermarkete, no trochu pátrania sa v tomto prípade oplatí.

Hroznový olej: skúsenosti a účinky na organizmus

Liek proti rakovine, spomaľovač starnutia, prostriedok na detoxikáciu organizmu či pomocník na podporu imunity. O hroznovom oleji sa v superlatívoch hovorí veľmi často, možno častejšie, ako by bolo v skutočnosti potrebné. Jeho pozitívny prínos pre zdravie je nevyvrátiteľný, no na druhej strane je zbytočné tvrdiť, že ide o zázrak alebo všeliek. Pri všetkých možných pozitívnych účinkoch na zdravie je potrebné myslieť na to, čo je vedecky preukázané. Ide o vysoký obsah omega-36 a mononenasýtených kyselín a tiež pomerne vysoký obsah vitamínu E. Ďalšie možné zdravotné prínosy sú vyvodené len na základe osobných skúseností a pozorovaní.

Hroznový olej obsahuje množstvo omega-3 a 6 mastných kyselín

Je olej z hroznových jadierok skutočne zdravý?

Hroznový olej má svojich zástancov a taktiež odporcov. Dôvodom sú nasýtené, polynenasýtené a mononenasýtené kyseliny (tuky), respektíve ich pomer.

Hroznový olej obsahuje:

  • 10 % nasýtených kyselín,
  • 70 % viacnásobne nasýtených kyselín (sú nazývané tiež ako polynenasýtené),
  • 15 % mononenasýtených kyselín.

Aby ste si vedeli urobiť názor sami, je potrebné pochopiť, ktoré kyseliny nášmu telu skôr pomáhajú a ktoré skôr škodia. Nasýtené mastné kyseliny sú pre naše zdravie prospešné najmenej, čo však neznamená, že ich nepotrebujeme. Preukázateľne stoja za zvyšovaním „zlého“ – LDL cholesterolu, no zároveň vyživujú bunky. Pri hroznovom oleji sa však nimi nemusíte trápiť, pretože tvoria len jeho malú časť.

Mononenasýtené kyseliny, teda omega-9, sú pre telo skôr pozitívne, aj keď iba v primeraných dávkach. Slúžia ako prevencia kardiovaskulárnych ochorení a tvoria štrukturálnu súčasť buniek. Asi najznámejšou je kyselina olejová, ktorá sa nachádza aj v hroznovom oleji, no opäť iba v menšom množstve. Spoločným menovateľom týchto druhov kyselín je, že si ich náš organizmus dokáže vyrobiť sám. Ak by sme ich teda nekonzumovali spolu s jedlom, nič hrozné by sa nestalo.

Zamotávať sa nám to začína až pri viacnásobne nenasýtených kyselinách (polonenasýtené), medzi ktoré patria všetky omega-3 a omega -6 nenasýtené kyseliny. Sú charakteristické tým, že majú dve a viac dvojitých väzieb, s čím si však až tak hlavu lámať nemusíte. Väčšina z vás pravdepodobne doteraz žila v presvedčení, že omega-3 a omega-6 kyseliny patria k zdravým zložkám v našej potrave. To je nepochybne pravda.

Polynenasýtené kyseliny si náš organizmus v prvom rade nedokáže vyrobiť sám, preto je skutočne potrebné, aby sme mu ich dodávali. Viete asi i to, že majú priaznivý vplyv na hladinu cholesterolu a pôsobia ako prevencia proti kardiovaskulárnym ochoreniam. Aj tieto informácie patria k správnym. Pravdou však je, že dôležitý nie je čo najväčší príjem omega-3 a 6 kyselín, ale ich príjem v správnom pomere. Naša strava by mala obsahovať viac omega-3 a menej omega-6 polynenasýtených kyselín, ktoré môžu v nadmernom množstve, podľa niektorých novších štúdií, spôsobovať zápalové procesy v organizme a taktiež škodiť srdcu.

Hroznový olej – účinky na zdravie

Problémom hroznového oleja je práve to, že obsahuje väčšie množstvo omega-6. V minulosti sa verilo, že všetky polynenasýtené kyseliny majú len pozitívny vplyv na organizmus. Dnes to už tak jednoznačné nie je. Pozitívnou informáciou však je, že v hroznovom oleji spomedzi všetkých omega-6 prevláda kyselina linolová, ktorá by mala mať skôr pozitívne ako negatívne účinky. Vo všeobecnosti teda môžeme hroznový olej považovať skôr za zdravú potravinu. Na druhej strane určite nie je dobré ho konzumovať v hektolitroch.

Hroznový olej ako antioxidant

Hroznový olej preukázateľne obsahuje vitamín E, avšak v pomerne bežnom množstve. V jednej čajovej lyžičke je asi 3,9 miligramu éčka, čo predstavuje cca 20 % z dennej odporučenej dávky (DOD). Pre porovnanie, približne hrsť slnečnicových semien tvorí až 66 % DOD, olej z pšeničných klíčkov ho dokonca presahuje o 30 % a podobne sú na tom aj lieskové orechy (cca 50 % DOD v jednej hrsti).

Aj v tomto prípade teda platí, že hroznový olej je zdravý a môžete ho užívať ako zdroj vitamínu E, no určite ho nemôžeme označiť za ten najlepší zdroj éčka. Je však potrebné podotknúť, že vitamín E patrí k najsilnejším antioxidantom, ktoré telo chránia pred voľnými radikálmi, teda pred vznikom nádorových ochorení. Preto hroznový olej môžeme určite zaradiť medzi produkty, ktoré sú do iste miery protirakovinové.

Okrem vitamínu E hroznový olej preukázateľne neobsahuje žiadne iné vitamíny alebo minerálne látky, ktoré by stáli za povšimnutie. Nájdeme v ňom céčko, áčko, béčko aj nejaké minerály, no vo viac-menej zanedbateľných množstvách. Pri hroznovom oleji je potrebné uviesť aj to, že bol doteraz skúmaný len okrajovo. Na definitívne potvrdenie alebo vyvrátenie jeho zdravotných účinkov, je teda potrebné vykonať ešte mnoho relevantných vedeckých štúdií.

Hroznový olej na chudnutie

Ďalšou z vlastností, ktoré sú pripisované hroznovému oleju, je jeho schopnosť podporovať chudnutie. Ako sme si povedali, obsahuje skutočne málo nasýtených tukov, takže na váhe vám určite nepridá. Jedna menšia vedecká štúdia z roku 2013, ktorú vypracovali pracovníci iránskej Univerzity lekárskych vied, skutočne potvrdila možné pozitívne účinky hroznového oleja pri chudnutí. Testovaných bolo dokopy 44 žien s nadváhou, pričom polovica z nich počas 8 týždňov konzumovala slnečnicový, a druhá polovica hroznový olej. Pri druhej skupine žien bolo po tomto období skutočne zistené zlepšenie inzulínovej rezistencie. Pre vysvetlenie, inzulínová rezistencia zapríčiňuje nesprávnu homeostázu, teda reguláciu glukózy v organizme. Tento jav má za následok práve vznik obezity, ale i diabetu 2. typu.

Olej z hroznových jadierok je nápomocný pri chudnutí

Prevencia diabetu a kardiovaskulárnych ochorení 

Vďaka tomu, že hroznový olej dokáže zlepšovať inzulínovú rezistenciu, môže byť dobrou prevenciou pred vznikom diabetu 2. typu. Bohužiaľ, ako ochrana pred cukrovkou 1. typu tento olej nemá ako pomôcť. Tento typ ochorenia totiž väčšinou vzniká v dôsledku dedičnosti a hlavne v detstve. Preto je niekedy nazývaný aj ako „detská cukrovka“. Pre ľudí, ktorí už diabetes majú, dokáže byť taktiež prospešný. Okrem schopnosti regulovať hladinu cukru v krvi je pozitívny aj fakt, že obsahuje len minimum nasýtených kyselín.

O hroznovom oleji sa mnohokrát dočítate aj v súvislosti s kardiovaskulárnym systémomRegulácia krvného tlakuudržiavanie správneho pomeru LDL a HDL cholesterolu, to sú dve oblasti, na ktoré môže hroznový olej skutočne vplývať pozitívne. Tieto účinky neboli zatiaľ vedecky potvrdené, opäť však môžeme povedať, že vitamín E v kombinácii s nízkym obsahom nasýtených mastných kyselín a vysokým obsahom omega-3 a mononenasýtených kyselín, ktoré preukázateľne podporujú zdravie kardiovaskulárneho systému, môže mať na cievy skutočne pozitívny vplyv.

V tomto smere je však polemickým už spomínaný vysoký obsah omega-6 polynenasýtených kyselín, ktorých vplyv na kardiovaskulárny systém nie je stopercentne potvrdený ani vyvrátený. Podľa niektorých tvrdení dokáže hroznový olej pomôcť aj pri ochoreniach kŕčových žíl, a to ako pri vnútornom, tak pri vonkajšom používaní. Lepšia cirkulácia krvi a zlepšovanie pevnosti a elasticity ciev, môže byť užitočné aj v rámci ochrany zraku.

Vyberáme z nášho katalógu

Protizápalové účinky hroznového oleja

Pri rovnakej štúdii bolo zistené taktiež to, že u žien, ktoré užívali hroznový olej, došlo k zníženiu koncentrácie CRP v krvi. CRP (C-reaktívny proteín) sa tvorí v pečeni. Ide o takzvaný zápalový marker, ktorého vyššie hodnoty jasne naznačujú, že v tele prebieha zápalový proces, inak povedané, že niečo nie je v poriadku. Keď prekonáte infekciu alebo vírusové ochorenie, lekár vám z krvi zisťuje práve hodnoty CRP markeru. Ak sú normálne, znamená to, že ste sa úspešne z choroby „dostali“. Jeho zvýšené hladiny však nespôsobujú len akútne ochorenia, ale napríklad i fajčenie alebo skryté chronické zdravotné problémy, o ktorých nemusíte ani len tušiť.

Hroznový olej teda môže zjavne pomáhať liečiť zápaly, je dobrým doplnkom stravy pre fajčiarov a ľudí so slabším imunitným systémom. Podpora imunity je pripisovaná všetkým potravinám, bylinkám a výživovým doplnkom, ktoré obsahujú vitamín E, teda antioxidanty, a dokážu lieči zápaly. Preto medzi nich môžeme pokojne zaradiť aj hroznový olej. Keďže však vitamín E nie je v oleji zastúpený v radikálne veľkom množstve, určite mu v tomto smere nemôžeme pripísať prvenstvo.

Protizápalové účinky hroznového oleja môžu byť nápomocné aj pri ďalších zdravotných problémoch. Jedným z účinkov, ktorý je možný, no nie stopercentne potvrdený, je prevencia a liečba artritídy. Pri tomto zápalovom ochorení kĺbov môžu spomínané protizápalové účinky oleja urýchliť jej liečbu a zmierniť bolesti. Svoju úlohu zohráva taktiež zlepšovanie cirkulácie krvi, ochrana ciev a vitamín E.

Podobné účinky môže mať olej pri pravidelnej konzumácii aj pri liečbe astmy, resp. pri zmierňovaní jej príznakov, a ďalších dýchacích ochoreniach. Teoreticky môže byť účinný taktiež pri klasickej nádche, nachladení, chrípke a ďalších vírusových či bakterálnych ochoreniach. No a podobné je to i v prípade rekonvalescencie po operáciách, liečbe rán, zlomenín a iných úrazov.

Hroznový olej na tvár

Až teraz sa dostávame k skutočne zázračným účinkom hroznového oleja. Pri jeho použití na tvár totiž ide o neprekonateľný produkt. Hroznový olej v prvom rade nie je komedogénny, čo v preklade znamená, že neupcháva póry. Ak sa pozrieme na mieru komedogénnosti pri jednotlivých druhoch olejov, zistíme, že hroznový olej si skutočne drží prvenstvo. Pre vysvetlenie, čím vyššie číslo, tým silnejšia schopnosť upchávania pórov.

Hroznový olej neupcháva póry, je preto vhodný na tvár

Vo všeobecnosti platí, že by sme pri starostlivosti o pokožku, nemali používať žiadne prípravky s vyššou mierou komedogénnosti, ako je 2.

  • Hroznový olej: 1
  • Olivový olej: 2
  • Slnečnicový olej: 2
  • Rakytníkový olej: 1
  • Avokádový olej: 3
  • Kokosový olej: 4
  • Arašidový olej: 2
  • Makadamový olej: 2 – 3
  • Ľanový olej: 4

Podľa týchto údajov môžete jasne vidieť, že hroznový olej je pre našu pleť omnoho vhodnejší, ako napr. olej kokosový. V tomto smere má však aj ďalšie pozitívne účinky.

  • Je dobrou alternatívou k očným krémom, pretože dokáže rozjasniť tmavé kruhy pod očami.
  • Vysoký obsah tukov hydratuje pokožku do hĺbky.
  • Vitamín E má priaznivý vplyv na produkciu a vstrebávanie kolagénu. Pokožku zároveň chráni pred oxidačným stresomspomaľuje starnutie kožných buniek.
  • Má priaznivý vplyv na elasticitu pokožky.
  • Keďže hroznový olej nezanecháva na pokožke mastný film, je dobrým prostriedkom na použitie pod mejkap.
  • Kyselina linolová obsiahnutá v hroznovom oleji dokáže urýchľovať hojenie drobných rán na pokožke.
  • Preukázateľne urýchľuje liečbu takzvaných keloidných jaziev (stvrdnuté jazvy vystupujúce nad povrch pokožky, napr. po akné).
  • Proantokyanidíny, inak nazývané taníny, chránia pokožku pred UV žiarením. Hroznový olej teda poslúži do istej miery aj ako opaľovací krém. Tieto látky taktiež pokožku regenerujú po opaľovaní.
  • Ak máte na tvári drobné popraskané žilky (angl. spider veins), hroznový olej ich dokáže do značnej miery redukovať, a to opäť vďaka obsahu antioxidantov. Podľa niektorých zdrojov môže byť nápomocný aj pri liečbe metličiek (prvé štádium kŕčových žíl) na nohách.

TIP: Aby bol hroznový olej pre vašu pokožku skutočne prínosný, používajte ho maximálne 1-krát za deň.

Použitie hroznového oleja na vlasy a nechty

Hroznový olej na vlasy nie je využívaný až tak často, no isté pozitívne účinky má aj v tomto smere. Podobne ako iné oleje môže pri nadmernom používaní spôsobiť problémy s mastnými vlasmi. Preto ho nepoužívajte častejšie ako raz za týždeň. Najlepšie pomôže v podobe masky, ktorú si na hlave necháte počas noci.

  • Vyživuje vlasovú pokožku, čím podporuje rast vlasov
  • Bojuje proti lupinám
  • Dokáže „skrotiť“ nepoddajné kučery
  • Obnovuje rozštiepené končeky
  • Dodáva živiny a lesk poškodeným či vysušeným vlasom
  • Hydratuje pokožku hlavy aj samotné vlasy

Hroznový olej dokáže pomôcť aj vašim nechtom. Nahradí iné prípravky, ktoré majú za účel vyživovať nechtové lôžko a dodávať nechtom zdravý a lesklý vzhľad. Aby ste znásobili jeho účinky, je dobré najprv nechty odlakovať, opilníkovať a následne do nich hroznový olej vtierať aspoň 3 minúty.

Hroznový olej v kuchyni

Hroznový olej nie je vhodný len ako výživový doplnok alebo kozmetický prípravok. Oceníte ho taktiež pri príprave jedál. Pri použití v teplej kuchyni je dokonca považovaný za lepšiu alternatívu k oleju olivovému, pretože má vyšší bod prepálenia. Kým niektoré z látok v olivovom oleji začínajú degradovať už pri 190 °C, olej z hroznových semien je vhodný na použitie do cca 220 °C.

Hroznový olej je vhodný na použitie v studenej kuchyni

Opäť je tu však jedno „ale“. Extrémne vysoký obsah polynenasýtenýchnízky obsah nasýtených kyselín v hroznovom oleji z neho robí vyslovene nevhodný produkt na vyprážanie a používanie pri iných spôsoboch prípravy jedla, pri ktorých je olej vystavovaný extrémne vysokým teplotám. Polynenasýtené kyseliny pri vysokých teplotách reagujú s kyslíkom, pričom vytvárajú voľné radikály (riziko vzniku rakoviny) a iné škodlivé zlúčeniny. V tomto smere je teda lepšou voľbou nepochybne napríklad olej olivový alebo iné oleje, ktoré obsahujú viac mononenasýtených a nasýtených kyselín.

Hroznový olej je však výborný na použitie v studenej kuchyni. Má až prekvapivo neutrálnu chuť, preto je vhodný na prípravu zeleninových šalátov a iných pokrmov, pri ktorých je potrebné zachovať chuť pôvodných surovín.

Hroznový olej: dávkovanie podľa spôsobu použitia

  • Hroznový olej môžete konzumovať ako doplnok výživy. V tomto prípade by ste si mali každé ráno na lačný žalúdok dopriať 1 čajovú lyžičku. Alternatívou je tiež užívanie rovnakého množstva večer pred spaním.
  • Pri varení sa nemusíte s použitým množstvom oleja vyslovene obmedzovať. Ak by ste to s ním aj prehnali, nič hrozné sa nestane. Používajte ho podobne ako iné rastlinné oleje.
  • Starostlivosť o vlasy: Používajte ho maximálne raz za týždeň, môže spôsobovať premasťovanie vlasovej pokožky.
  • Starostlivosť o pleť: Na pokožku tváre aj tela hroznový olej používajte maximálne raz za deň, ráno alebo večer.
  • Starostlivosť o nechty: Hroznový olej na nechty môžete používať podľa potreby, nemá im ako ublížiť.

Cena hroznového oleja

Cena hroznového oleja sa líši hlavne od spôsobu jeho spracovania a taktiež od toho, kde presne ho kúpite. Napríklad hroznový olej z lekárne je automaticky drahší, pretože ho dostanete v malom balení. Na druhej strane sa nedá poprieť, že tieto výrobky patria k tým kvalitnejším.

Vo všeobecnosti sa cena hroznového oleja lisovaného za studena, ktorý je určený na konzumáciu, pohybuje od cca 7 do 12 eur za 250 ml balenie. Ak na neho natrafíte v bežnom supermarkete, s najväčšou pravdepodobnosťou pôjde o rafinovaný výrobok. Tu sa ceny za 0,5 litra pohybujú pod 10 eur. Hroznový olej na tvár alebo na vlasy býva lacnejší, čo však tiež závisí od jeho kvality, spôsobu spracovania a konkrétneho výrobcu.

Zobraziť produkty v kategórií:


Autor článku

Viktória Hartmannová

Milujem prírodu so všetkým, čo v nej rastie a žije. Som vyštudovaná učiteľka pre najmenších drobcov, ktorú však zlákalo písanie, zvieratá a život...


Pridať komentár

V tejto kategórií nájdete aj:

Bodliakový olej na pečeň i vlasy – cena, účinky, použitie, skúsenostiBodliakový olej na pečeň i vlasy – cena, účinky, použitie, skúsenosti

Bodliakový olej je považovaný za najúčinnejší prírodný liek na liečbu pečene. Okrem toho má pre organizmus aj mnohé ďalšie pozitívne prínosy.

Ľubovníkový olej (recenzia): Účinky, použitie, skúsenosti, cena, výroba domáceho olejaĽubovníkový olej (recenzia): Účinky, použitie, skúsenosti, cena, výroba domáceho oleja

Používate ľubovníkový olej alebo ste o ňom ešte nikdy nepočuli? Ktoré všetky benefity môžete získať používaním ľubovníkového oleja? Možnosti jeho využitia sú rozmanité.

Biopharma Norsk Tran nórsky rybí olej s citrónovou príchuťou – recenziaBiopharma Norsk Tran nórsky rybí olej s citrónovou príchuťou – recenzia

Biopharma Norsk Tran je rybí olej s obsahom omega-3 mastných kyselín a vitamínov, ktorý posilňuje imunitu, zlepšuje zdravie srdca. O všetkých jeho účinkoch sa dozviete v recenzii.