Saunovanie v tehotenstve, počas choroby, počas menštruácie – ako často, postup, výhody

Saunovaniu holdovali ľudia už odjakživa a tejto ozdravnej procedúre opäť prichádza na chuť čoraz viac ľudí. Liečivé účinky saunovania spoznali Fíni, Rusi a postupne aj zvyšok sveta.

Saunovanie má priaznivý vplyv na zdravie

Aký vplyv má saunovanie na organizmus, pre koho nie je sauna vhodná a ako sa obliecť do sauny? To všetko a viac prezradíme v tomto článku.

Infrasauny a fínske sauny vhodné do bytu i domu

Zdravotné benefity saunovania

Priaznivé účinky saunovania na ľudské zdravie nedokazujú len roky skúseností našich predkov, ale aj moderné vedecké poznatky. Saunovanie je totiž formou otužovania, a teda posilňuje sa ním obranyschopnosť a celkové zdravie tela prostredníctvom krátkodobého vystavovania organizmu extrémnym podmienkam. Široké spektrum zdravotných benefitov saunovania je nespochybniteľné – toto sú tie najvýznamnejšie:

  • Posilňuje imunitný systém. Teplo a para pôsobia na naše telo ozdravujúco a posilňujúco. Vystavovaním organizmu vysokým teplotám sa buduje obranyschopnosť, teplá para zas pomáha produkovať leukocyty, ktorá bojujú s infekciami v tele. Sauna pôsobí aj detoxikačne, vďaka čomu sa môžeme zbaviť toxínov v tele.
  • Prospieva krvnému obehu, srdcu a cievam. Pri saunovaní totiž teplom dochádza k roztiahnutiu ciev a lepšej cirkulácii, následným ochladením sa cievy zúžia. Tento proces pomáha spevniť a posilniť cievy, zlepšiť cirkuláciu krvi, najmä pri málo prekrvených končatinách, a zlepšiť aj zdravie srdca.
  • Reguluje hladinu krvného tlaku. Ľuďom s vysokým krvným tlakom môže pomôcť parná sauna. Teplota v nej je nižšia ako vo fínskej a para v miestnosti prispieva k uvoľneniu a upokojeniu. Pri naparovaní navyše telo produkuje hormón aldosterón, ktorý upokojuje tep srdca a znižuje vysoký tlak.
  • Zlepšuje zdravie pokožky. V tomto prípade hovoríme najmä o parnej saune, ale podobný vplyv má aj fínska. Sauna pomáha zlepšovať príznaky psoriázy, dermatitídy, atopického ekzému a ďalších kožných ochorení. Saunovanie tak zmierňuje nepríjemné svrbenie, začervenanie, podráždenie pokožky a pálenie.
  • Uvoľňuje nosové dutiny. Teplo a para majú priaznivý vplyv na horné dýchacie cesty, ktoré môžu byť v dôsledku oslabenej imunity často upchaté. Para uvoľňuje upchatý hlien a zmieruje opuch nosovej sliznice, vďaka čomu sa dutiny uvoľnia a vy sa budete môcť opäť zhlboka nadýchnuť.
  • Podporuje zdravie pľúc. Ukázalo sa, že ľudia trpiaci astmou, ktorá spôsobuje chronický zápal v pľúcach a zužovanie dýchacích ciest, môžu výrazne benefitovať zo sauny. Pravidelné saunovanie dokáže zmierniť príznaky ako pískanie či kašeľ a zlepšiť tak kvalitu života astmatikov.
  • Zlepšuje športové výkony. Saunovanie je obľúbené medzi športovcami z niekoľkých dôvodov. Pred tréningom pomôže zahriať svaly, po ňom zas svalstvo uvoľňuje. Mnohí športovci zaznamenali pri pravidelnom saunovaní aj zlepšenie športového výkonu, termoregulácie a výdrže.
  • Nabudzuje psychickú pohodu. Pobyt v teplej miestnosti je nielen zdraviu prospešný, ale aj príjemný a upokojujúci. Teplo a para znižujú produkciu kortizolu, tzv. stresového hormónu, a prispievajú k zvládaniu stresu, zlepšeniu koncentrácie a psychickej rovnováhe.

Druhy sáun

Saunovanie nie je len o pobyte v miestnosti s horúcim vzduchom – má mnoho podôb a každý si dokáže nájsť to, čo mu vyhovuje. Rôzne druhy sáun sa od seba líšia teplom, vlhkosťou i účinkami na zdravie. Najznámejšími a najvyhľadávanejšími druhmi sáun sú fínska, parná a infrasauna, no zoznámime vás aj s tými menej známymi.

  • Fínska sauna. Asi najznámejším typom sauny je práve fínska sauna. Tradičné fínske sauny boli vyhrievané spaľovaním dreva a dosahovali teplotu do 65 °C. Dnešné fínske sauny sú vyhrievané elektricky a dosahujú teplotu 90 – 100 %. Tento spôsob vyhrievania je šetrnejší k prírode, efektívnejší a ľahšie sa používa. Fínska sauna sa nazýva aj suchá, pretože má len minimálnu vlhkosť, menej než 15 %. Tento typ sauny so používa najmä na detox, uvoľnenie svalstva i posilnenie imunity.
  • Parná sauna. Parná sauna sa nazýva aj turecká a je druhou najobľúbenejšou alternatívou hneď po fínskej. Jej výhodou je, že má nižšiu teplotu – nepresahuje 50 °C, preto si ju môžu dovoliť aj ľudia, ktorí by do fínskej zo zdravotných dôvodov ísť nemohli. Miestnosť sauny dosahuje vlhkosť až 100 % a táto para je príjemná na zvlhčenie nosovej sliznice a dýchanie. Účel parnej sauny je hlavne podpora imunity, horných dýchacích ciest, je vhodná pre ľudí s ochoreniami pľúc a dýchacích ciest, najmä astmatikov. Para je výborná aj na prečistenie pokožky, otvorenie pórov a zlepšenie stavu akné.
  • Infrasauna. Infrasauna funguje na princípe infračerveného žiarenia, ktoré vytvára teplo, no na rozdiel od UV žiarenia je pre ľudský organizmus neškodné. V infrasaune sú teploty podobné, ako v parnej saune – okolo 50 až 60 °C, no na rozdiel od parnej sauny nie je v infrasaune žiadna vlhkosť. Takéto teploty sú pre telo veľmi prospešné a nezaťažujú príliš organizmus. Infrasauna je obľúbená najmä u športovcov, ktorí ju využívajú pred náročným tréningom na zahriatie svalov alebo na formovanie aj uvoľnenie svalstva po náročnom športovom výkone. Infrasauna zároveň dokáže podporiť imunitu, spaľovanie tukov, stimulovať krvný obeh a pomôcť pri detoxikácii organizmu.

Pomôcky pri saunovaní

  • Soľná sauna. Do povedomia sa stále viac dostáva soľná terapia a s ňou spojená soľná sauna. Soli sú známe svojím obsahom dôležitých minerálov a záporných iónov, ktoré majú na organizmus blahodarný účinok. Soľná sauna má steny zo soľných tehál alebo sa môže vytvoriť vo fínskej saune či infrasaune rozmiestnením soľných košov. Zo soľných stien a košov sa uvoľňujú minerály a záporné ióny, ktoré majú významný vplyv na zdravie pokožky, pomáhajú detoxikovať organizmus, zrelaxovať svalstvo a liečiť dýchacie ústrojenstvo. V saune je navyše príjemných 40 – 50 °C, ktoré pôsobia uvoľňujúco a relaxujúco.
  • Biosauna. Neviete sa rozhodnúť medzi fínskou a parnou saunou? Skúste kompromis v podobe biosauny. Teplota sa pohybuje na úrovni príjemných 60 °C, vďaka čomu si ju môžu dopriať aj ľudia s ochorením srdca. 30 – 60 % vlhkosť prospeje vašej pokožke aj horným dýchacím cestám. Biosauna má upokojujúci účinok, preto sa často kombinuje s aromaterapiou, no prospieva aj svalom, boľavým kĺbom, prekrveniu a pomáha posilniť imunitný systém. Tento druh sauny sa často spája aj so svetelnou terapiou, príjemnou hudbou a esenciálnymi olejmi, vďaka čomu je prospešná aj na odbúranie psychického napätia.
  • Bylinná sauna. Ako už názov naznačuje, ide o druh sauny, v ktorom sa využíva liečivá sila bylín. Je podobná parnej saune, pretože využíva vysokú vlhkosť a teplota v nej sa pohybuje v rozmedzí 45 – 55 °C. Teplo a vlhkosť pôsobia relaxačne a prospievajú dýchacím cestám aj pokožke. Zmes bylín v bylinnej saune ponúka príjemné naparovanie, ktoré zmierňuje svalové napätie, odstraňuje kŕče, podporuje regeneráciu buniek, zmierňuje bolesť chrbta a kĺbov a prispieva k elasticite pokožky. Z bylín sa uvoľňujú silice a ďalšie prospešné látky, ktoré pôsobia detoxikačne.

Základné princípy saunovania

Saunovanie je veľmi posilňujúci a ozdravný proces, no treba naň ísť správne. V prvom rade je dôležité zvoliť vhodný outfit – sedieť vo fínskej saune v plavkách sa naozaj neodporúča. Tento syntetický materiál nie je určený na to, aby zdolával takéto vysoké teploty. Pred tým, než saunu navštívite, informujte sa o vhodnom oblečení do danej sauny, keďže to sa môže v závislosti od typu sauny meniť. Vo všeobecnosti sa odporúča zahaliť sa bavlnenou plachtou či osuškou.

Pred vstupom do sauny sa odporúča osprchovať. Osprchujte sa aj pri každom ochladzovaní, no nezabudnite sa dôkladne osušiť. Do sauny nevstupujte mokrí a pri vstupe a vychádzaní zo sauny buďte rýchli, aby ste nevypustili priveľa teplého vzduchu. V saune si sadnite na lavičku, no miesto si z hygienických dôvodov podložte osuškou. Ak je vám príliš horúco, sadnite si na nižšie miesta, ak chcete viac tepla, sadnite si vyššie. Ak vám je vdychovaný vzduch príliš horúci, spojte si ruky a prekryte nimi nos a ústa.

Sauny sú určené na oddych a relaxáciu, preto sa vyhnite hlasnej konverzácii. Ak cítite, že vám je príliš horúco, máte závraty, pália vás uši, nos a časti tela, vyjdite von a schlaďte sa v bazéne alebo v sprche. Do vody choďte postupne a vyhnite sa namočeniu hlavy. Pri saunovaní vystriedajte teplú saunu a schladzovanie vo vode aspoň zopárkrát. Po jednom cykle (saunovaní a schladení) by ste si mali aspoň na 15 minút ľahnúť a oddýchnuť. V saune sa budete poriadne potiť, preto nezabúdajte priebežne dopĺňať tekutiny.

Postup a princípy saunovania

So saunovaním to neprežeňte – zo začiatku vám postačí aj hodina saunovania, no určite by ste nemali prekročiť 2 hodiny. Dôležitá jepravidelnosť. Postačí, ak sa budete saunovať raz týždenne, a už po niekoľkých týždňoch spozorujete zmeny. Pozitívne účinky saunovania si všimnete hlavne v jeseni a v zime, keď zaznamenáte menší výskyt viróz a prechladnutia. V lete zase privítate zlepšenú termoreguláciu, menej potenia a lepšie zvládanie horúceho počasia. Vášmu telu saunovanie najviac prospeje vo večerných hodinách. Po saunovaní totiž pocítite príjemnú únavu a ľahšie sa vám bude zaspávať. Pred saunou nie je vhodné sa poriadne najesť. Posledné jedlo by ste mali mať 2 hodiny pred saunovaním. Ak vyhladnete počas saunovania, doprajte si niečo ľahké, napríklad ovocie, ktoré vám pomôže aj zostať hydratovaní.

Pre koho saunovanie nie je vhodné?

Aj napriek množstvu zdravotných benefitov sa saunovanie niektorým skupinám ľudí neodporúča. Tieto odporúčania sa líšia v závislosti od typu sauny a teploty v nej. Fínskej saune by sa mali vyhnúť:

  • ľudia s kardiovaskulárnymi ochoreniami a vysokým krvným tlakom,
  • ľudia s akútnymi zápalmi,
  • epileptici,
  • ľudia s ochoreniami obličiek,
  • pri viróze a horúčke,
  • pri zápale kĺbov,
  • tehotné ženy,
  • ženy počas menštruácie,
  • pri gynekologických problémoch,
  • pri črevnej chrípke a hnačke,
  • počas užívania niektorých liekov.

Ak trpíte chronickým ochorením a nie ste si istí, či je pre vás sauna vhodná, poraďte sa so svojím lekárom.

Pomôcky pri saunovaní

Na spríjemnenie vášho pobytu v saune si môžete zvoliť rôzne pomôcky ako huby a kefy. Teplo a vlhkosť totiž otvoria póry, hydratujú pokožku a uvoľnia svaly. Preto je vhodné spojiť pobyt v saune s jemnou masážou a očistou pokožky. Na čistenie pleti sa používajú prírodné huby, lufy, rukavice a jemné kefky, ktoré zbavia odumretých buniek kože a jemne prekrvia pokožku.

V saune sa používajú aj metly – zväzky lipy, brezy, eukalyptu a ďalších rastlín. Tie nielen príjemne prevoňajú miestnosť, čím prečistia nosové dutiny, ale podporia aj zdravie pokožky, pretože sa používajú na šľahanie tela, vďaka čomu sa pokožka prekrví a naštartuje rast nových buniek. Obľúbené sú aj masážne valčeky, ktorými je možné premasírovať si svalstvo šije, chrbta, ramien, chodidiel a ďalších problematických partií. Svalstvo je v teple sauny uvoľnené, preto sa s ním príjemne pracuje.

Infrasauny a fínske sauny vhodné do bytu i domu


Autor článku

 Stanislava Havrilová

Moje záľuby sa vždy točili okolo kreatívnych činností a jazyka. Bavilo ma kresliť, maľovať, písať a učiť sa cudzie jazyky. Aj to ma doviedlo k...


Pridať komentár

V tejto kategórií nájdete aj:

Starostlivosť o kožu pri diabete, najčastejšie ochorenia, domáca lekárničkaStarostlivosť o kožu pri diabete, najčastejšie ochorenia, domáca lekárnička

Diabetici trpia kožnými ochoreniami omnoho častejšie než ktokoľvek iný. Starostlivosť o pokožku by mala byť prioritou každého diabetika. V tomto článku sa dozviete, ako by sa mali o...

Je zdravé a bezpečné darovať krv? Podmienky, výhody, regenerácia po darovaní krviJe zdravé a bezpečné darovať krv? Podmienky, výhody, regenerácia po darovaní krvi

O zdravotných benefitoch darovania krvi, ale aj o tom, kto a kde môže krv darovať a ako sa na darovanie krvi pripraviť, sa dozviete v článku.

Je chodenie naboso zdravé? Chôdza naboso v prírode, v zime, po snehu – účinkyJe chodenie naboso zdravé? Chôdza naboso v prírode, v zime, po snehu – účinky

Aké má chôdza naboso účinky, ako s ňou začať a je vhodná aj pre deti? Prezradíme vám to.