Výhody cvičenia na veslovacom trenažéri + najlepšie veslovacie trenažéry na doma

Bežiaci pás či stacionárny bicykel? Chcete čo najúčinnejšie kardio, no neviete si v posilňovni vybrať ten správny prístroj či dokonca zvažujete kúpu cvičebného stroja do vašej domácnosti? Poradíme vám.

Výhody veslovania a najlepšie veslovacie trenažéry na doma

Vysoko nad bežnými cvičenými strojmi stojí oveľa účinnejší – veslársky trenažér.

Najlepšie veslovacie trenažéry 2020

Čo je veslovací trenažér

Veslársky trenažér nie je vo svete fitnessu žiadnou novinkou. Ide o cvičiaci stroj na posilňovanie hornej i dolnej polovice tela, ktorý napodobňuje pohyb a záťaž vytvárané pri veslovaní. Vo fitness priemysle sa často označuje za „švajčiarsky nôž telocvične“, a to práve vďaka jeho všestrannosti a obrovskému množstvu možností využitia. Medzi športovcami je dobre známy aj vďaka tomu, že kombinuje silový tréning s aeróbnym, teda dokáže budovať svalovú hmotu, kým spaľuje tuky. No veslársky trenažér toho dokáže omnoho viac.

7 benefitov cvičenia na veslárskom trenažéri

  • Precvičí celé telo – správne vykonaným cvičením dokážete precvičiť až 85 % všetkých svalov. Aj keď je primárny zámer na nohách a ramenách, pohyb vyžaduje aj zapojenie chrbta a stredu tela, čím sa posilňuje celé telo.
  • Vysoká záťaž bez zranení – na rozdiel od iných silových a aeróbnych cvičení, tréning s veslárskym trenažérom poskytuje vysokú záťaž, no nízke opotrebovanie kĺbov kolien, členkov či zápästí.
  • Pomôže pri chudnutí – veslársky trenažér je pri spaľovaní kalórií omnoho účinnejší ako iné kardio cvičiace stroje. Jeho výhodou je aj to, že nielen páli kalórie, ale zároveň aj tónuje svaly a pomáha naberať svalovú hmotu.
  • Zlepšuje držanie tela – tento prístroj je ideálny pre každého so sedavým zamestnaním, pri ktorom dochádza často k nesprávnemu držaniu tela, zakrivenej chrbtici, hrbu a guľatým ramenám.
  • Zvyšuje silu – pravidelným cvičeným na veslárskom trenažéri si nielen zväčšíte objem svalovej hmoty, ale zároveň sa vám zvýši fyzická sila a výdrž. Tento prístroj pomáha napríklad aj ľuďom po poranení chrbtice k tomu, aby opäť nabrali svalovú hmotu a silu.
  • Posilňuje srdce a pľúca – pri cvičení potrebuje telo viac kyslíka a pri správnej technike cvičenia na veslárskom trenažéri sa zväčšuje kapacita pľúc, distribúcia kyslíka v krvi, ale aj činnosť srdcového svalu, ktorý kyslík v krvi pumpuje do celého tela.
  • Pôsobí preventívne pred vznikom ochorení – trenažér precvičuje celé telo, pomáha budovať svaly, silu, výdrž aj kondíciu a zároveň pomáha udržiavať hmotnosť pod kontrolou. Tým pádom predchádza ochoreniam ako obezita, zlepšuje činnosť srdca a celkovo pomáha udržiavať človeka v kondícii.

Ktoré svaly si pri cvičení precvičíte?

Veslárskym trenažérom si počas jedného tréningu s použitím správnej techniky dokážete precvičiť až 85 % svalov. Takýto výsledok je obdivuhodný, ak vezmeme do úvahy, že toto dokáže len jediný prístroj. Veslárskym trenažérom precvičíte a posilníte:

  • Ruky a ramená: Ramenné svaly ako deltový sval, tricepsový sval, svaly predlaktia ako vretenný sval a ďalšie svaly.
  • Chrbát: Najširší sval chrbta, lichobežníkový sval, vzpriamovač chrbtice.
  • Stred tela: Prsné svaly, priamy sval brucha, vonkajšie a vnútorné šikmé svaly brucha.
  • Zadok a nohy: Sedací sval, štvorhlavý a dvojhlavý sval stehna, trojhlavý sval lýtka, píšťalový sval.

Pri cvičení na veslárskom trenažéri si precvičíte takmer celé telo

Ako sa veslársky trenažér používa

Tento cvičebný stroj nie je na používanie až taký intuitívny ako napríklad bežecký pás či stacionárny bicykel. Na to, aby ste ho používali správne, si najprv musíte osvojiť správnu techniku. Na to, aby ste ho používali správne, vám postačí pozrieť si zopár inštruktážnych videí na internete alebo si nechať poradiť od fitness trénera. Zásadou však je pri odsune napriamiť najprv nohy, potom nahnúť stred tela a napokon k hrudi prisunúť ruky. Smerom späť je to presne opačne, najprv ide pohyb rúk, potom stred tela a až nakoniec nohy. Začiatočníkom sa odporúča si tento pohyb nacvičiť najprv po kúskoch a postupne sa dopracovať k plynulému pohybu. Avšak, ako sa vraví, lepšie raz vidieť, ako stokrát počuť.

Na začiatku je tiež dôležité určiť si cieľ – či už je to chudnutie, naberanie svalovej hmoty, tónovanie svalov alebo lepšia vytrvalosť. Podľa toho si potom budete môcť lepšie vybrať cvičebný program, čas a frekvenciu cvičenia i veľkosť záťaže. Cieľ sa môže postupom času meniť, napríklad zo začiatku to môže byť spaľovanie tukov, neskôr tónovanie svalov a naberanie svalovej hmoty. Preto je skvelé, že na toto všetko vám postačí jediný cvičiaci stroj.

Správne používanie veslárského trenažéra

Stupeň záťaže si prispôsobte podľa svojich schopností, začnite najnižšou a postupne pridávajte. Pohyb by nemal byť príliš jednoduchý, inak sval nezaberá, ale ani príliš náročný, k čomu majú tendenciu najmä začiatočníci. Zničiť sa hneď na prvom tréningu nie je riešením, môžete si privodiť nepríjemnú svalovicu, ktorá vás na pár dní od cvičenia odradí.

Zároveň by sme mali cvičiť pri optimálnej tepovej frekvencii, ktorú si môžete ľahko sledovať s pomocou hrudného pásu. Odborníci odporúčajú cvičiť pri tepovej frekvencii, ktorá predstavuje 70 % našej maximálnej tepovej frekvencie. Tú vypočítate tak, že od čísla 220 odpočítate svoj aktuálny vek. Napríklad 25-ročný človek má maximálnu tepovú frekvenciu 195, teda optimálna frekvencia, pri ktorej by mal cvičiť, je 136,5.

Podľa čoho si vybrať?

Oslovil vás tento cvičiaci stroj a radi by ste si ho zadovážili do vašej domácnosti? Výber toho správneho trenažéra môže byť náročný, najmä, ak neviete, ktoré parametre sú pri výbere kľúčové a čo v praxi znamenajú. Stroje sa od seba líšia konštrukciou, materiálmi, brzdným systémom, programami a stupňami záťaže, pojazdom či typom odporu. Toto sú však tie najdôležitejšie parametre, ktoré si pri kúpe veslárskeho trenažéra overte:

  • Brzdný systém: Je dôležitý kvôli odporu, a teda záťaži, ktorá pri cvičení vzniká. Zvyčajne sú k dispozícii hydraulický, magnetický, vodný alebo vzduchový brzdný systém. Hydraulický brzdný systém využíva hydraulické piesty, vyznačuje sa tichou prevádzkou, väčšinou menšími rozmermi, no zároveň aj kratším pojazdom, nižšou stabilitou či menším počtom programov. Magnetický brzdný systém je o čosi ťažší a väčší, využíva magnetickú silu, má dlhší pojazd i väčšie programové vybavenie. Vzduchový brzdný systém využíva vzduchové lopatky a magnetickú silu. Imituje prirodzený pohyb pri veslovaní, má dlhý pojazd, množstvo programov, no odradiť môžu väčšie rozmery. Napokon vodný brzdný systém používa nádoby s vodou, kde voda predstavuje odpor pre lopatky. Pohyb je tak veľmi realistický, dokonca s príjemným zvukom, má dlhší pojazd, no záťaž je potrebne regulovať si prilievaním či odlievaním vody.
  • Riadenie záťaže: Aj to je parameter, ktorý môže pri výbere trenažéra rozhodnúť. Ide o voľbu medzi manuálnym riadením alebo elektronickým. Pri manuálnom si záťaž zmeníte ručne, pomocou kolieska, pri elektronickom je zase trenažér vybavený displejom s možnosťou zmeny záťaže, voľbou programu a mnohými ďalšími ukazovateľmi. Elektronicky riadené trenažéry spadajú, samozrejme, k tým cenovo drahším.
  • Pojazd: Pri pojazde je dôležitý materiál koliesok a dĺžka pojazdu. Kvalita materiálu sa odrazí na životnosti prístroja, ale aj na hlučnosti pri cvičení. Lacnejšie prístroje využívajú plastové kolieska bez ložísk, ktoré sa opotrebujú rýchlo, preto je z dlhodobého hľadiska lepšie siahnuť po guľôčkových ložiskách, ktoré vydržia dlhšie a sú pri cvičení tichšie. Dĺžka pojazdu zas hovorí o tom, aký záber môžete dosiahnuť. V tomto prípade je rozhodujúca vaša výška – čím vyšší ste, tým dlhší pojazd budete potrebovať.

Veslovací trenažér s monitorom

  • Skladnosť a rozmery: Veslárske trenažéry patria k cvičebným nástrojom s väčšími rozmermi, preto si pred kúpou trenažéra určite skontrolujte práve tento parameter a zvážte, kde v domácnosti by ste ho mohli umiestniť. Podľa druhu brzdného odporu sa ďalej líši aj hmotnosť trenažéra, čo môže byť rozhodujúcim faktorom vtedy, ak chcete s prístrojom častejšie manipulovať. Pre domáce používanie bude určite rozhodujúca aj možnosť skladnosti – väčšina modelov má možnosť model sklopiť a zmenšiť tým jeho rozmer pre ľahšie uskladnenie. Pri častejšom skladovaní určite využijete transportné kolieska, preto si vopred overte, či nimi trenažér disponuje.
  • Parametre displeja: Ak si chcete svoj výkon zaznamenávať podrobnejšie, určite siahnite po modeli s elektronickým riadením záťaže, pretože displej ukazujúci rôzne hodnoty sa vám určite zíde. Medzi základné ukazovatele patrí čas, tepová frekvencia, spálené kalórie, aktuálny počet záberov, počet záberov za minútu a vzdialenosť. Na presné meranie tepovej frekvencie sú niektoré trenažéry vybavené hrudným pasom. Displeje tiež ukazujú stupeň záťaže, ktorý si jednoducho zmeníte na displeji, a možnosti programov. Drahšie modely ponúkajú naozaj širokú škálu programov, možnosť zostaviť si vlastný program, programy, ktoré vytárajú ideálnu tepovú frekvenciu pri cvičení, rôzne závodné hry a podobne.
  • Nosnosť: Posledným spomenutým parametrom je nosnosť konštrukcie. Ide jednoducho o to, akú váhu človeka trenažér unesie. V tomto prípade berte do úvahy to, či ste jediný, kto bude na trenažéri cvičiť, alebo potrebujete zohľadniť aj váhu iných členov rodiny. Základné veslárske trenažéry väčšinou disponujú nosnosťou do 100 kg, no určite sú dostupné aj modely s vyššou nosnosťou.


Pridať komentár

V tejto kategórií nájdete aj:

Ako a v čom behať maratón? Tréningový plán na váš prvý maratónAko a v čom behať maratón? Tréningový plán na váš prvý maratón

Chystáte sa na prvý maratón vo svojom živote? Ak chcete svoju bežeckú výzvu zvládnuť excelentne, musíte sa na ňu patrične pripraviť.

Reflex Nutrition Nexgen Pro 90 kapsúl multivitamíny – recenzia Reflex Nutrition Nexgen Pro 90 kapsúl multivitamíny – recenzia

Športovci dávajú svojmu telu zabrať viac ako bežní ľudia, preto potrebujú aj kvalitnejšiu výživu. A práve na tento účel bol vyvinutý Reflex Nutrition Nexgen Pro. Čo to je, aké má...

GymBeam Multivitamín Vitality complex – recenzia a skúsenostiGymBeam Multivitamín Vitality complex – recenzia a skúsenosti

Nie vždy sme však schopní prijať všetky potrebné mikroživiny zo stravy, a preto je pre športovcov vhodné tieto látky dopĺňať aj v rámci výživových doplnkov akým je Multivitamín Vitality...