Energetické gély pre cyklistov aj pre bežcov – K4, Nutrend, SiS, Gu, Enervit, Carbosnack

Energetický gél využijete na dobitie energie pri behaní, bicyklovaní aj plávaní. Nemusíte byť vrcholovým športovcom. Ak máte vo svojej cvičiacej rutine zaradené časovo dlhšie a namáhavejšie tréningy, takýto pomocník sa vám zíde.

Ako vybrať energetický gél?

Pri behu na dlhé vzdialenosti, vytrvalostnom plávaní alebo bicyklovaní na stovkách kilometrov si nezaťažíte žalúdok klasickým jedlom. Zároveň na takúto pauzu nie je dostatok času. Energetické gély si môžete zbaliť so sebou, pretože vďaka plastovému baleniu sú odľahčené. Obsahujú potrebnú zásobu energie a, dokonca, aj výber príchutí je široký. V čom je výhoda energetických gélov a kedy je najlepšie ich užívať?

Najlepšie energetické gély pre športovcov

Čo sú energetické gély a aké sú ich výhody

Energetické gély sú takým „rýchlym občerstvením“ pre športovcov počas namáhavej aktivity. Vtedy nie je čas na desiatu a doplnenie energie, takže sú ideálnym riešením. Keď vykonávate akýkoľvek šport, telo využíva dva hlavné zdroje energie – spaľujú sa tuky a sacharidy. Tuky považuje väčšina z nás za nepriateľov, no nie je to tak. Keďže sa štiepia pomalšie, telo na ne dokáže dlhšie fungovať. Zdravé tuky sú pre naše fungovanie nevyhnutné.

Pri športe je lepšie zvýšiť prísun sacharidov – tie sa rozložia rýchlejšie, vďaka čomu aj rýchlejšie dodajú energiu. Sú rýchlym nakopávačom pre lepší výkon. Z prijatej stravy a výživy uskladňuje telo len obmedzené množstvo energie, ktorá sa nazýva glykogén. Toto uskladnené množstvo vám vystačí približne na 1,5 hodiny behu. Aby ste predišli vyčerpaniu a tým pádom aj znižovaniu výkonu, nezabudnite si pribaliť energetický gél.

Zloženie energetických gélov

Sacharidy sú teda najlepším spôsobom, ako na rýchly prísun energie. Preto majú v energetických géloch najväčší podiel. Najčastejšie sa kombinujú pomalé a rýchle sacharidy. Od tejto kombinácie závisí, kedy by ste gél mali užiť, v akom množstve a ako dlho vám energia vydrží. V energetických géloch sa využívajú tieto typy sacharidov:

  • Glukóza – keďže je monosacharidom, rozkladá sa najrýchlejšie. Aj preto sa glukóze hovorí „rýchly cukor“. Okrem energie vám zabezpečí správne fungovanie orgánov a telesných funkcií. Glukóza sa začne v organizme štiepiť hneď po užití. Uvoľnené enzýmy dávajú signál pankreasu na uvoľnenie inzulínu a reguláciu cukru v krvi.
  • Fruktóza – tvorí 50 % klasického cukru. Je oveľa sladšia než glukóza aj napriek tomu, že tiež patrí medzi jednoduché sacharidy. Odlišný je taktiež jej spôsob rozkladu. Fruktóza sa rozloží na glukózu a až potom sa vstrebáva. Okrem ovocia sa nachádza aj v sladkých druhoch zeleniny.
  • Maltodextrín – tento polysacharid vzniká rozložením škrobu. Ide o umelý cukor, čím vznikajú otázky o jeho bezpečnosti. V malom množstve škodlivý nie je a telo ho trávi rovnako ako glukózu. Prirodzene sa nachádza v zemiakoch, ryži či kukurici.
  • Izomaltulóza – patrí do skupiny disacharidov, keďže je zložená z molekuly fruktózy a glukózy. Výhodou izomaltulózy je jej nízky glykemický index a získate z nej dostatok energie na dlhší čas.
  • MTC olej – alebo aj medium-chain triglyceride je triglycerid so stredne dlhým reťazcom. Je ľahko stráviteľný a získava sa z kokosového oleja, kde je 50 % MTC. Sú štyri základné druhy tukov so stredne dlhým reťazcom: kyselina kapronová, kyselina kaprylová, kyselina kaprínová a kyselina laurová.
  • Trehalóza – opäť jeden z disacharidov, ktorý sa získava extrakciou zo škrobu rastlinného pôvodu. Nachádza sa napríklad aj v hubách a baktériách, pretože im pomáha prežiť teploty pod nulou. Mnohí športovci používajú trehalózu ako náhradu klasického cukru. Vstrebáva sa postupne a nespôsobuje náhly nárast cukru v krvi.

Vyberáme z nášho katalógu

Pozrite si viac produktov z kategórie stimulanty a energizéry

Ideálny čas na užívanie

Načasovanie užitia energetického gélu je pre každého veľmi individuálne. Závisí to aj od toho, ako vaše telo sacharidy spracováva, ako rýchlo ho naštartujú a dĺžky účinkovania. U niekoho sa môže nával energie dostaviť už po 3 minútach, iný nepociťuje zmenu ani po 15 minútach. Preto je dobré, keď si to párkrát pri tréningu odsledujete a prispôsobíte čas užívania.

Dávajte si pozor aj na fungovanie trávenia. Vaše telo sa pri náročnej fyzickej aktivite sústredí na správnu funkciu svalov. Preto ide tráviaci trakt na druhé miesto, v niektorých prípadoch sa môže úplne zastaviť. Prejavujú sa problémy ako hnačka, zvracanie alebo kŕče v bruchu. Naplánujte si požitie energetického gélu počas prestávky medzi cvičením. Rovnako to je aj s výberom konkrétneho produktu – nie všetko vám môže sadnúť, preto treba vyskúšať viacero produktov.

Výdrž energie je taktiež individuálna. Zvyčajne jeden energetický gél dodá energiu na ďalších 45 minút tréningu. U každého výrobcu tiež nájdete hranicu maximálneho množstva gélov, ktoré môžete počas dňa užiť. Všeobecne sa neodporúča vypiť viac balení naraz, pretože by došlo k zaťaženiu metabolizmu, ktorý nebude stíhať spracovanie sacharidovej bomby.

Základné rozdelenie

Energetické gély sa líšia okrem značky aj zložením. Energiu vám môže dodať okrem rôznych typov sacharidov aj kofeín. Podľa toho sa gély rozdeľujú do dvoch základných skupín – glukózovo-fruktózové a kofeínové gély. Ďalšími typmi sú gély s obsahom aminokyselín, minerálov či elektrolytov. Keď si vyberáte energetický gél, vždy si skontrolujte zloženie. Nemusí vám sedieť množstvo jednotlivých zložiek, príchuť či výskyt alergénov.

  • Gél s glukózou a fruktózou – pomer glukózy a fruktózy je 2 : 1. Je to pre rýchly rozklad glukózy, ktorá vám dodá energiu okamžite, pričom fruktóza vás bude zásobovať energiou dlhší čas. Aj vďaka tomu je toto riešenie ideálne pre vytrvalostných športovcov počas namáhavého cvičenia.
  • Kofeínové gély – mnohí z nás každý deň získavajú energiu z niekoľkých šálok kávy. U športovcov sú to kofeínové nápoje a gély. Každému účinkuje kofeín odlišne a inak ho zvláda. Sú aj takí, ktorým kofeín nadmerne zaťažuje metabolizmus. Počas užívania si dávajte pozor na dehydratáciu kvôli diuretickým účinkom.

Energetický gél vám dobije energiu pri cvičení

Najčastejšie otázky pri výbere

Ak nemáte ešte s energetickými gélmi alebo podobnými doplnkami výživy skúsenosti, určite máte pred samotným nákupom kopu otázok. Nenašli ste ešte odpoveď v článku. Na tie najčastejšie otázky vám odpovieme v tejto časti, aby ste mali všetko na jednom mieste:

  • Energetický gél na krátky beh – oplatí sa vôbec takýto energetický gél pri kratších behoch? V tomto prípade to nie je potrebné. Ak si počas dňa a aj pred tréningom doprajete výživné jedlo, energia by vám mala vystačiť aj na 10-kilometrový beh. Nedostatok energie sa prejaví najskôr po 60 minútach behu.
  • Problémy pri užívaní a vedľajšie účinky – ak vám produkt dráždi žalúdok a máte potom tráviace ťažkosti, vyskúšajte zapiť ho vodou. V prípade, že to nepomôže, mali by ste siahnuť po inom type gélu. Iné vedľajšie účinky sa u športovcov neobjavujú.
  • Zapíjanie vodou – gél nemusíte zapíjať vodou. Odporúča sa to pri skúšaní novej značky alebo typu, aby ste predišli spomínaným problémom. U niektorých výrobcov sa vyskytuje voda priamo v zložení gélu.
  • Vhodné alternatívy – ak vám energetický gél z nejakého dôvodu nesedí, máte na výber z viacerých alternatív. Obľúbené a aj chutné sú energetické tyčinky. V tomto prípade musíte na pár minút spomaliť, pretože vláknina spomalí rozklad sacharidov. Alternatívou sú aj energetické nápoje.

Najlepšie energetické gély

Tak čo, je pre vás energetický gél tou správnou možnosťou? Ak áno, máme pre vás tipy a recenzie konkrétnych produktov od rôznych značiek. Vďaka tomu budete mať lepší prehľad o parametroch aj ponuke na trhu. Medzi obľúbené patria značky Nutrend, SiS Go, Extrifit či Komprava.


Autor článku

Redakcia NašeZdravie

Prinášame vám množstvo zaujímavostí z oblasti zdravia a zdravého životného štýlu. Predstavíme si bežné ochorenia, možnosti ich liečby, ako aj...


Pridať komentár

V tejto kategórií nájdete aj:

Nadmerné cvičenie/pretrénovanosť – príznaky, vplyv na zdravieNadmerné cvičenie/pretrénovanosť – príznaky, vplyv na zdravie

Pohyb má na naše telo blahodarné účinky, avšak žiaden extrém nie je dobrý a pretrénovanie taktiež ohrozuje zdravie. Viete, kedy to s cvičením už preháňate?

Každodenná chôdza a zdravie – benefity, druhy chôdze, správna technikaKaždodenná chôdza a zdravie – benefity, druhy chôdze, správna technika

Chôdza je fyzicky nenáročná, zvládne ju každý a je úplne zadarmo. Benefity chôdze pritom nie sú len subjektívne, ale potvrdzujú ich početné výskumy. Už niekoľkominútová prechádzka denne...

Behanie v meste – vplyv na zdravieBehanie v meste – vplyv na zdravie

Čo tak behanie v meste, kde je kvalita ovzdušia kvôli rušnej premávke zhoršená? Pozrieme sa na to, aké sú výhody a nevýhody behu v meste a ako minimalizovať škodlivé dopady na zdravie.