Výhody a nevýhodu športu: 11 dôvodov, prečo začať športovať

Pohyb je jednou z mála vecí, na ktoré má snáď celý svet, a to vrátane laikov i odborníkov, rovnaký názor. Výhody športovania, no i akejkoľvek fyzickej aktivity, by sa preto dali vymenúvať donekonečna.

Aké sú výhody a nevýhody športovania?

Pokúsime sa vám ich zhrnúť a zároveň vás trošku nakopnúť k tomu, aby ste konečne vstali z gauča.

11 benefitov, ktoré so sebou prináša šport

S ničím to netreba preháňať a šport nie je výnimkou. Aké negatívne dopady na naše telo aj psychiku so sebou môže prinášať prehnaná fyzická aktivita si povieme nižšie. Najprv sa však pozrieme na 11 preukázateľných benefitov, ktoré so sebou šport nepochybne prináša. Pohyb ako taký totiž nemá vplyv len na naše svalstvo, šľachy a orgány, ale taktiež na hormóny. No a tie súvisia s náladou, myslením a celkovým vnútorným rozpoložením.

1. Posilňuje srdce

To, že pri športe posilňujeme naše svalstvo, je holý fakt. Srdce nie je nič iné ako sval, pohybom teda zásadne pomáhate aj tomuto orgánu. Silné a zdravé srdce je schopné pumpovať viac krvi do celého tela. Ak srdce vytlačí väčšie množstvo krvi s každým úderom, znižuje sa riziko srdcovocievnych ochorení, vrátane vysokého tlaku. Silné srdce je zároveň menej náchylné na všetky možné druhy ochorení a dokáže lepšie odolávať námahe.

2. Pomôže vám s nadváhou

Asi vám nepovieme novinku, no šport je zárukou zdravej váhy. Je dokonca jediným zaručeným spôsobom spaľovania tukov. Žiadna diéta na svete vám nepomôže schudnúť bez pohybu. Naše telo je v tomto smere veľmi prosté. Keď chcete mať ideálnu postavu, musíte vydať viac ako prijať. Hovoríme samozrejme o konzumácii jedla a následnom spaľovaní kalórií prostredníctvom pohybu. Na chudnutie má vplyv aj produkcia niektorých hormónov, ako je napríklad endorfín a tyroxín.

3. Podporuje trávenie

Určite si pamätáte, ako vám v detstve rodičia hovorili, že si máte ísť pobehať po záhrade, aby sa vám pohli črevá. Je to skutočne tak. Pohyb rozhýbe celý tráviaci systém, čím mu výrazne pomôže so všetkými jeho funkciami. Zlé trávenie pritom stojí za celou radou vážnych ochorení. Keď trpíte črevnou virózou, maratón nie je samozrejme vhodnou liečbou. Ako prevencia vám v tomto smere pohyb pomôže určite. Zdravý tráviaci systém je navyše odolnejší aj voči bakteriálnym a infekčným ochoreniam.

Šport priaznivo vplýva na psychické i fyzické zdravie

4. Zlepšuje náladu, mierni bolesť, znižuje stres a upokojuje

Pri športe sa nám do tela vyplavuje mnoho pozitívnych hormónov. Jedným z nich je aj dobre známy endorfín, hormón šťastia. Nedostatok endorfínu spôsobuje depresiu, stres či celkovú skleslosť. Neurónové receptory endorfínu majú navyše na organizmus rovnaký efekt ako analgetiká. Šport teda nielen zlepšuje náladu, predchádza vzniku depresie a znižuje stres, ale i mierni bolesti všetkého druhu.

Ďalším dôležitým hormónom je menej známy tyroxín, ktorý sa tvorí v štítnej žľaze. Má vplyv na duševnú aj fyzickú pohodu, avšak i na vstrebávanie jódu v organizme. Jeho nedostatok sa môže prejaviť vyčerpanosťou, depresiami, priberaním, poruchami menštruačného cyklu či tráviacimi ťažkosťami. Športová aktivita bez ďalšej liečby vám síce nepomôže už so vzniknutými poruchami produkcie tohto hormónu, týmto problémom však dokáže predchádzať.

5. Podporuje mozgové funkcie

Keď sa hýbete, srdce začína pumpovať viac krvi do tela, čím sa zlepšuje jej prietok v žilách a cievach. To, ako dobre vám preteká krv žilami, má priamy vplyv na mozog a jeho funkcie. Tesne po športovej aktivite je to, samozrejme, trošku iné. Väčšina krvi sa nachádza vo vašich svaloch a tých častiach tela, ktoré boli fyzickou aktivitou namáhané. Mozog v tejto chvíli skôr odpočíva. Po chvíľke sa však krv vráti aj doňho. Šport teda mozgu pomáha odpočinúť si a zlepšuje jeho prekrvenie. Tým podporuje jeho funkcie, zlepšuje koncentráciu, pamäť a myslenie.

6. „Lieči“ libido a problémy s erekciou

Pri prekrvení organizmu ešte chvíľku ostaneme. Nedostatočne prekrvenie vedie k problémom s erekciou u mužov a strate libida u žien. Sexuálna absencia nemá priaznivý vplyv na ďalšie dôležité procesy v našom tele. Šport v tomto smere zohráva ešte jednu dôležitú úlohu, a to zvýšenie produkcie testosterónu. Pri vyvážených hladinách tento hormón podporuje sexuálnu túžbu a má priaznivý vplyv na zdravie celej pohlavnej sústavy u oboch pohlaví.

7. Má priaznivý vplyv na kosti a svalstvo

Šport zvyšuje celkovú fyzickú silu. Prvým dôvodom je pravidelný tréning svalov, šliach, tkanív aj orgánov. Svoju úlohu však zohráva aj spomínaný testosterón, ktorý u oboch pohlaví vplýva pozitívne na zloženie kostí a tiež na výživu a celkovú silu svalstva. Pravidelné športovanie predchádza svalovým kŕčom a nadmernému opotrebovaniu kĺbov.

8. Zvyšuje energiu a podporuje motiváciu  

Viac energie a správne fungujúci metabolizmus, to je záruka celkového zdravia a lepšej nálady. Pri športovaní sa vám však do tela vyplavuje aj ďalší dôležitý hormón, a to dopamín. Dopamín sa zvykne označovať aj ako hormón motivácie. Človek, ktorý sa venuje športu pravidelne, má preto viac energie a väčšiu chuť k ďalším aktivitám.

Šport dodáva dobrú náladu a motivuje k lepším výkonom

9. Zvyšuje obranyschopnosť organizmu

Pri pravidelnom športovaní posilňujete vaše srdce, cievy, kosti, kĺby, svaly, trávenie, reprodukčnú, dýchaciu aj nervovú sústavu, zlepšujete vašu hormonálnu rovnováhu a prekysličujete celý organizmus. Fyzická aktivita taktiež podporuje detoxikáciu. Kombinácia všetkých týchto faktorov vedie k celkovému zlepšeniu obranyschopnosti vášho tela. To navyše dokáže lepšie hospodáriť s vitamínmi, minerálmi a inými živinami.

10. Predchádza poruchám spánku a urýchľuje regeneráciu

Poznáte známu vetu, "vyspi sa z toho"? Spánok je jedna z najsilnejších zbraní nášho organizmu. Počas spánku sa regeneruje všetko. Svalstvo, cievy, orgány, tkanivá, nervy, jednoducho všetko v našom tele. Fyzická aktivita pritom pomáha vyrovnávať hladiny energie a taktiež hormónov, ktoré ovplyvňujú to, či večer zaspíte ako bábätko alebo sa budete pol noci prevaľovať. Chcete dobre spať? Začnite pravidelne športovať.

11. Šport ako prevencia aj liečba chronických ochorení

Všetky benefity, ktoré sme si vymenovali vyššie, by sa dali zhrnúť aj ako prostriedok na prevenciu, ale i liečbu chronických ochorení, ktoré sú pre každého asi tým najväčším strašiakom. Mnohí si myslia, že bolesť chrbtice si vyžaduje sedenie na zadku. Opak je pravdou. Keď vás bolí chrbát, s najväčšou pravdepodobnosťou máte problémy aj so slabým svalstvom, ktoré nedokáže správne regulovať „činnosť“ vašich stavcov a iných častí chrbtice. Ženy, ktoré trpia extrémne silnými bolesťami pri menštruácii, by vedeli rozprávať, ako im práve pohyb dokáže pomôcť. No a takto by sa dalo pokračovať ešte dlho.

K tejto téme si dovolím zopár slov povedať i sama za seba. Viac ako 20 rokov mám diabetes, vďaka čomu viem celkom dobre pozorovať vplyv športu, no i pohybu ako takého. Už kilometrová prechádzka so psom sa prejaví na lepších glykémiách a potrebe menších dávok inzulínu. Samozrejme, platí to aj naopak. Ak to s pohybom preženiem, s nízkou glykémiou bojujem aj 3 dni potom. Jednu vec však viem povedať s istotou, keď sedím na zadku od rána do večera, môžem sa pokrájať, no glykémie sú aj so zvýšenými dávkami inzulínu podstatne horšie a zároveň rozhádzané.

Šport je prostriedok na prevenciu, ale i liečbu chronických ochorení

Vidím to aj na svojom okolí. Moji rodičia sa dennodenne vydávajú na niekoľkokilometrové cyklotúry hlavne preto, aby zvládali lepšie ich zdravotné problémy ako vysoký cholesterol a chronické ťažkosti s chrbticou. Je to samozrejme komplikovanejšie. Svoje robí aj strava a psychika, no správne zvolený šport v rozumnej miere môžem sama za seba jednoznačne len odporúčať.

Kto a ako často by mal športovať?

Každý a čo najčastejšie!!! Všetky tieto benefity predstavuje šport pre deti, dospelých, starších i starých, chorých aj zdravých. Každý si samozrejme musí zvoliť vhodnú pohybovú aktivitu a venovať sa jej v primeranej miere. Častou otázkou je i to, ako často športovať, aby pohyb človeku skutočne pomáhal.

Najlepší, najzdravší a najprínosnejší je nepochybne pravidelný pohyb. Nič nárazové nie je pre naše telo dobré. Na druhej strane, ak aj žijete prevažne sedavým spôsobom života, čo sa snažíte kompenzovať aspoň krátkymi prechádzkami alebo polhodinovým cvičením v obývačke, robíte pre seba omnoho viac, ako by ste sa nehýbali vôbec.

Koľko športu je už veľa?  

Nedá sa povedať, koľko fyzickej aktivite je v norme a koľko už predstavuje pre telo problém. Isté je však to, že nadmiera pohybu nie je zdravá. Ak sa pozrieme iba na spomínané hormóny. Ich nedostatok, ale i prebytok človeku skôr škodia. Napríklad nízka aj príliš vysoká produkcia testosterónu môže viesť k neplodnosti a poruchám erekcie.

Pri športe sa vyplavuje aj takzvaný stresový hormón kortizol. V správnej miere napomáha stres zvládať. Ak ho máme v tele prebytok, stres naopak spôsobuje. Aj svaly a orgány potrebujú niekedy odpočívať. Prehnanou fyzickou aktivitou si môžete privodiť zranenie, telo sa stane náchylnejším na zápalové ochorenia a činnosti jednotlivých orgánov sa môžu stať nekontrolovateľné. Aj pri športe teda platí heslo, „všetko s mierou“.


Autor článku

Viktória Hartmannová

Milujem prírodu so všetkým, čo v nej rastie a žije. Som vyštudovaná učiteľka pre najmenších drobcov, ktorú však zlákalo písanie, zvieratá a život...


Pridať komentár

V tejto kategórií nájdete aj:

Ladylab Fat Killer prírodný spaľovač tukov – recenzia, test, skúsenosti, cenaLadylab Fat Killer prírodný spaľovač tukov – recenzia, test, skúsenosti, cena

Pri chudnutí je alfou a omegou úprava stravy, pitný režim a pravidelný pohyb. Pomôcť môžu aj spaľovače tukov vo forme výživových doplnkoch.

Cvičenie so švihadlom výhody + najlepšie švihadláCvičenie so švihadlom výhody + najlepšie švihadlá

Švihadlom možno spáliť množstvo kalórií, vyrysovať postavu a posilniť svaly rúk aj nôh. A na to všetko vám postačí len zopár minút denne.  

Protišmyková podložka na cvičenie pre deti i dospelých. Skladacia (puzzle) na jogu i pilatesProtišmyková podložka na cvičenie pre deti i dospelých. Skladacia (puzzle) na jogu i pilates

Podložka na cvičenie patrí k povinnej výbave každého nadšenca zdravého životného štýlu. Aká podložka sa hodí na jogu a aká na pilates? Čo všetko nájdete na trhu a podľa čoho si vybrať?